Stor Venje tur (10.08.2020)  6

Ascents Store Venjetinden (1,852m) 10.08.2020 10:58
Nordlige Venjetinden (1,510m) 10.08.2020 12:02
Visits of other PBEs Venjetinden normalruten - krevende klyving (1,790m) 10.08.2020 10:58

Fantastisk tur til Store Venjetinden. Har drømt om denne noen år. Seriøst fjell! Gikk alene og det var litt frem og tilbake fra skaret og opp over svaene, men greit på tørt føre. Gikk forbi en ordknapp fører med to klienter nede i renna. Rota i over en time for å finne letteste ( 2+? ) opp siste bratta til toppen. Dro meg nok alt for langt mot høyre etter svaene og begynte å klyve på noe som var langt over 2 tallet. Etterhvert gikk jeg litt nedover til svaene for å begynne på nytt. Holdt litt til venstre opp løsmasseflanken denne gangen før jeg dro til høyre. Og der serru, opp en liten renne ( sjekk bilde nr. 2. Se etter denne til høyre øverst i flanken før brattpartiet ) og så krevende klyving ca 20 m i "sprekkdannelser" i fjellet forbi 2 rappelpunkt. Derfra var det enkelt til topps. Blå himmel, vindstille. Fantastisk! Brukte ca 3 timer til topps med times surring nede i flanken. På vei ned klyvepartiet gikk jeg forbi klatrelaget. Greit ned til skaret, men dette er et seriøst fjell. Lett å rote seg bort i problemer hvis man ikke er kjent! Føles nok bedre med et tau i sekken som sikkerhet ved feks. regn. Lang pause på nordtoppen før retur ned renna. Video fra toppen og kommentarer til bilder kommer etterhvert :)

Skaret ved nørdre Venjetind. Var godt å komme opp i solen her etter å ha gått den lange renna opp fra Venjedalen.
Se etter dette diederet helt til høyre i flanken der det begynner å bli bratt rett før toppen. Det er her den krevende klyvingen starter. Opp her og så til venstre opp "sprekkdannelser" i fjellet, først opp til en liten hylle for så videre krevende klyving noen meter og lett etter dette til toppen. Gikk forbi to rapellfester her. Brukte nok en time på å lete etter dette punktet for langt mot høyre for tidlig i flanken.
Den løse flanken etter svaene før toppkrona. Vanskelig å se noe mønster i vardingen her, jeg gikk først til venstre før et naturlig drag mot høyre før bratta.
Nede til høyre vardesatt omgåelse av et brattparti mellom svaene og løsflanken mot toppkrona
Masse løsgods her i flanken før toppkrona
Inngangen til omgåelse av partiet mellom svaene og flanken før toppkrona
Omgåelsen mellom svaene og flanken før toppkrona.
Nedover svapartiet. ok med gode sko og godt grep. Antageligvis kjekt med sikring hvis det er bløtt her.
Oppover svaene
Ruta fra skaret mot toppen sett fra nord toppen