Årets første Skitur til Steinflytinden. (07.11.2010)

Start point Heimdalsmunnen (1,200m)
Characteristic Ski trip
Ascents Steinflytinden (2,318m) 07.11.2010

Sesongens første skitur.

Steinflytind sett fra Steinflybrean.

Jeg hadde gått lenge nå og sett opp på hvite Jotunheimen, samtidig som skiene mine sto klare som faen nede i kjelleren. Tok en fjell-ringerunde rett før helga, da jeg så at det kunne komme et tids og værvindu førstkommende Søndag. Alle var desverre denne helga opptatt med å få i seg mest mulig rakfisk (æææhh) og akevitt (fysj... brunt brennevin) untatt Hardcore-Helgesen. Skal ikke så enormt mye overtalelse til der i gården nei..:) Men vi måtte være "tidlig" nede igjen for på kvelden skulle ungene på svømming, og det kan man jo ikke gå glipp av...

Steinflytind.., here we come..

Vi startet fra Skrautvål kl. 0701 og da vi nærmet oss Beitostølen var det tydelig vinden kunne bli et problem. Kjørte oppover mot Garli og håpte på at det ikke var stengt. Det var det heldighvis ikke, så Hardcore-Helgesen ga full gass med postmann Pat bilen sin. Bra var det at trafikken var liten så tidlig på morgenen,
for selv Solbergbrødrene hadde hatt problem med å holde følge..:)

Ned mot Leirungsdalen med litt av raudhamran til venstre.
Steinflybakkan til høyre.
Ned mot Leirungsdalen med litt av raudhamran til venstre. Steinflybakkan til høyre.

Parkerte litt ovenfor Heimdalsmunnen for å få mest mulig direkte linje bort til Steinflybakkan. Det var mindre snø her enn på toppen ved vandrehjemmet, så det ble lett blanding av snø, lyng og islagte myrer.. Det var altså ikke føre for de nyeste og dyreste skia:) Vel nede ved Leirungsåe var neste utfordring å finne en isbro over elva. Vi fant en trygg og god isbro, og dermed var det bare å ta fatt på den lange Steinfybakkan og opp til Steinflye. Hardcore-Helgesen valgte å ta av skia første del av bakken, mens undertegnende var på skitur og da skulle turen gjennomføres på ski..!:)
Vel oppe på Steinflye ble skiføret overraskende mye bedre og nå hadde vi begge ski på beina.
Oppe på Steinflye var skiføret overraskende greit.

Turen videre opp til Steinflybrean ble for meg en berg og dalbane i motivasjon, for HH la inn et ekstra gir og glemte at jeg er en halvfeit og halvgammel halvmosjonist. Men snøen var fin, litt slalom forbi steiner ble det og vinden var ikke så verst den heller. Vi kom opp til breen akkurat der ryggen til Høgdebrotet tiltar

Yes, toppen i sikte
Når det gjelder å gå på bre uten tau, er jeg nok ikke verdens tøffeste mann. Heller tvert imot.
HH forsikret meg om at denne lille breresten ikke var overrepresentert av sprekker, så vi fortsatte over breen opp til der ryggen opp til Steinflytind starter. Noen bregleppe så vi heldighvis heller ikke. Breen var fin å gå på, det vekslet mellom hard og løs snø.
Flanken opp mot Snøeggen like før toppen, bød heller ikke på problemer. Rasfare ble det ikke reflektert så mye over og det lå faktisk 30-40 cm med nydelig puddersnø øverst.
Å komme opp til Snøeggen for så å få utsikten over kanten mot Eggen, Høgdebrotet osv. var helt fantastisk. Ja, det var Konge. Selv om været ikke var helt med oss her oppe, var slitet nede på Steinflye glemt nå..
Eggen helt til venstre, Høgdebrotet til høyre. Besshø gjemmer seg i en sky.

Ryggen opp til toppen ble unnagjort på 1-2-3, jeg har en lei tendens til å bli toppkåt sånn like før målet.:)
toppsteinen ga oss litt utfordring, men opp skulle vi og opp kom vi..
Her var utsikten til eggen opp på Tjørnholstind rå.. Den må erobres en dag.
Etter diverse fotoshoot var unnagjort, ruslet vi ned til skiene ved snøeggen.
Morsomt ned flanken i puddersnø til over kneet, og full gass over breen og Steinflye.
Ned Steinflybakkan var jeg uheldig, da telemarksvingen ikke helt fungerte og jeg kjørte kneet ned i en stein. Desverre måtte skiene av og jeg småhinket meg ned til Leirungsåe. Men derfra var skiene på føttene helt frem til bilen..:)
Ankomst Skrautvål ca. 1500, og god tid til å være med ungene på svømming:)
Takk for turen.

Valdres vs Bergen

Written by knutsverre 12.12.2010 22:10

Det er tydeligvis i Valdres der det er muligheter for 2K topper i desember en skulle ha bodd! Her i Bergensområdet er mulighetene adskillig mer begrenset. Artig turrapport og flotte bilder!

Sv: Valdres vs Bergen

Written by Naboen 14.12.2010 09:46

Takker..:) Ja, vi bor heldig til... Du får ta deg en tur.. er vel ikke mere en 4 timers kjøring fra Bergen til Fagernes..:)

Tidlig tur!

Written by 500fjell 09.11.2010 22:46

Så det var Steinflytinden dere stakk av gårde denne søndagsmorgenen. Jeg og Øyvind turte ikke å ringe Morten før kl. 10.00 (trodde han sov) for å spørre om dere ville joine en kort tur i Valdres. Julia tok telefonen og sa at dere allerede var på vei til Steinflytind!! Virket som det var mer skyer i Jotunheimen enn sørover i Valdres, men fin tur dere hadde lell. :-)

Sv: Tidlig tur!

Written by mortenh 09.11.2010 23:30

Jeg fikk meldinga di. Den piplet inn i lomma like etter vi forlat bilen. Men så var det slik at jeg hadde glemt nistematen min på kjøkkenbordet. Og jeg var 100% sikker på at det var Julia som smset meg denne overflødige nyheten. Derfor kikket jeg ikke på telefonen. Men det hadde ikke gjort noen forskjell likevel. Så vi satser på en senere korsvei.

Du har jo satt opp Valdrestopper som samleliste så :) ..... Mye fint her.

Sv: Tidlig tur!

Written by Naboen 10.11.2010 23:03

Må vel først og fremst si at jeg hadde følt meg beæret hvis du indikerer at jeg var tiltenkt å bli med dere på tur..:) Uansett, si ifra neste gang du/dere er i Valdres.. Hadde vært morsomt å få lov å være med ungdommen på topptur..:-)Den turen dere hadde på Austanbotntind er sånn tur jeg kunne ønske meg, men i mangel av sikringserfaring, kondisjon og en veldig respekt for bratt snø, må jeg vel ta noe mindre heavy.. Ikke sant, Morten..?

Novembersnø...

Written by Atomsilda 08.11.2010 20:57

Opp dit må jeg igjen...sist jeg var der fikk jeg tåke og regn...med askogvoll :) Flott med slike turer på rundt 6 timer...må få flere av dem.

Skikkelig godtur detta

Written by mortenh 08.11.2010 20:13

Litt knekødd, noen riper på skia, masse deilig snø. En skikkelig godtur selv om vi kunne tenkt oss litt mer sikt. Takk for turen ja!!!