Morgentur til Rasletind (01.05.2012)  6

Start point Valdresflya (1,357m)
Characteristic Ski trip
Ascents Rasletinden (2,105m) 01.05.2012

ankom tidlig Flya idag, første parkerte bil langs veien..:) etter et par hundre meter tok en hyggelig Oslokar meg igjen. Det viste seg at han var like interessert i tinderangling som meg, så praten gikk og plutselig var vi ved den sørvendte breen. Vi skilte lag, han skulle helt ut til Vestre Kalvehøgde, og jeg begynte å bevege meg oppover mot brelappen. jeg var spent på forholdene
og fulgte noen spor litt opp i kanten før den eller de tydelighvis hadde snudd ved et lite bløtsnø skred. Jeg traverserte ut på breflata, og kunne litt bekrymret konstantere at under et middels hardt skarelag lå det mye løs snø. Sikkert ikke skredfare, men for en bratt snøkylling som meg var det spennende og ikke minst tungt. Vel oppe ble det hardt igjen, og siste stgningen opp til toppen gikk som en lek. Utsikten fra Rasletind er ikke verdens beste, men alene, vindstille, varm sol og kakao ble det en god lang pause. Returen ned breen var ikke mye å skryte av.., et par svinger og en feig Z sving så var jeg nede.. Ekkelt med gjennomslags skare. Var egentlig forundret over at jeg bare hadde sett et par stykker på tur så langt, men da jeg rundet fra steindalen og ned mot flya myldret det med folk oppover lia. Mange som skulle på tur idag ja.