Gråhøin (14.02.2021)

Ascents Storhøa (1,455m) 14.02.2021 13:42
Søre Gråhøa (1,340m) 14.02.2021 15:13

Nok en finværsdag lokket oss ut på tur. I dag inviterte vi med følge på tur, så vi var 6 stykker som kom oss til turstart i Espedalen for å gå på Gråhøin. Foruten MMO og meg var det AS66, NST, GR og ID

Vi lot oss ikke skremme av minus 20 grader ved turstart, og utstyret ble raskt klargjort for tur. Vi hadde imidlertid ikke gått langt før varmen kom i kroppen og jakkene måtte av
Det hadde gått mye folk opp her etter siste snøfall, så det var lett gått
Liten pause etter snarveien bratt opp skogen. Det ble for øvrig tid til mye prat på turen i dag, og alle koste seg i finværet
Stående matpause når vi var oppe av skogen
Etter en pause ved gruva, satte vi av gårde opp fjellet
Tilbakeblikk litt oppe på fjellet
Da var vi på toppen av Storhøa, og det gikk litt tid til å rigge om utstyret til aking
MMO på toppvarden på Gråhøa
Etter en rolig aketur ned og deretter rolig gange opp en fjellside til, var vi på toppen av Søre Gråhøa
Tilbakeblikk bort på Gråhøa
Da er vi klare for den lange aketuren ned til start. Det ventet mye artige forhold på nedturen

Takk for hyggelig følge i dag :-)

På aketuren gjennom den tette bjørkeskogen ned mot Storfjellroa ble det litt kjøring gjennom den tette skogen og under noen trefall. Et sted feilvurderte jeg noe som så ut som lette snødekkede grener. De viste seg å skjule en tykkere knekt gren, som slo inn i nesa og leppa mi. Det resulterte i sprukken leppe og besøk på legevakta for å sy. Men litt må man regne med når man er aktiv.