Digervarden (26.08.2019)

Ascents Digervarden (1,780m) 26.08.2019 10:09

Jeg hadde planlagt å avspasere i dag når jeg først hadde kjørt så langt. Føler det blir litt feil for meg å kjøre så langt hvis jeg ikke blir noen dager. I dag var jeg litt i tvil om turmålet, men siden jeg aldri har vært i Lordalen før, fristet det med en motorsykkeltur inn for å bli kjent. Det er viktig å gjøre litt mer enn å gå på topper når jeg er på tur, da det gir mer overskudd med litt variasjon i aktivitetene.
Sola skinte fra blå himmel i dag, og kjøreturen inn var en opplevelse i seg selv. Jeg kjørte så langt veien gikk opp til et grustak, og tok stien som gikk rett opp til høyre for bekken.

I dag kunne jeg nesten kjøre til toppen, da jeg parkerte på nesten 1100 moh
Tilbakeblikk ned mot parkeringsplassen
Jeg fikk ikke mobilkontakt i starten og hadde glemt å laste ned kart. Jeg gikk derfor stien til høyre for bekken, men hovedstien går til venstre
Herlig med lyden av bekken i varmen opp lia
Stien ble utydelig lengre opp, og jeg satte heller kursen i den retning jeg mente toppen burde være
Svak stigning og lett terreng å gå i opp her
Da bikket jeg kanten og hadde fri sikt bort på Digervarden
Først måtte jeg imidlertid krysse et langt parti med grov stein
Varden på toppen var diger den
Liten varde også litt lengre sørøst på toppen

I dag var det så varmt at det ble bading i elva ved basecamp før jeg satte kursen hjemover