Snøhetta (16.08.2016)

Ascents Snøhetta (2,286m) 16.08.2016

Vi overnattet ved Hjerkinnhus så vi kunne stå opp og gå rett på bussen om morgenen. Hele stedet var imidlertid utleid til forsvaret, så det var litt vel mye aktivitet der utover kvelden. Vi var imidlertid selvhjulpne, så det gikk greit.
Dagen startet med flott vær og en fin busstur inn til Snøheim. GO var bare passe motivert pga av at hun har dårlig dybdesyn og sliter derfor med å gå i steinur. Vi tok det imidlertid svært med ro, og etterhvert steg motivasjonen, og da gikk det overraskende bra. Det ble en lang tur opp steinura i varmen, men mot toppen ble det behagelig kjøligere. Utsikten fra toppen en slik dag kan ikke beskrives, den må oppleves.
På tur ned møtte vi tre tyske gutter på tur opp som skulle overnatte på toppen, og vi snakket lenge på hvilken fantastisk opplevelse det måtte bli med klar himmel og fullmåne.

Etter turen forflyttet vi oss ned til Hjerkinn fjellstue som er et mye triveligere sted å bo med bobil. Der ble det en bedre middag med rødvin på fjellstua om kvelden.