Gaustatoppen (31.07.2016)

Ascents Gaustaråen (1,614m) 31.07.2016
Gaustaråen punkt SØ for topp (1,615m) 31.07.2016
Gaustatoppen (1,883m) 31.07.2016

I dag ble det sosial tur opp på Gaustatoppen med GO, SK, JAJ og Max. Vi møtte opp til frokost i det frokostsalen åpnet kl 08,00 på Vandrehjemmet, og kom oss av gårde før klokka ni. Det var derfor fortsatt ledig parkeringsplass på Stavsro når vi kom frem. GO er ikke spesielt terrenggående, så det ble et veldig rolig tempo opp på den ujevne stien. På topphytta valgte GO å bli igjen med Max, mens SK og JAJ ble med bort ryggen til selve toppen. I det jeg startet bort ryggen møtte jeg en kar i godt driv som jeg mente det var noe kjent med, og det var nok Otto Lund, som jeg ikke har truffet, men sett på bilder på mange av hans tur rapporter. GO og Max er forøvrig med på bildet hans fra Topphytta.

Før returen ble vi enige om at damene og Max skulle rusle ned til bilen, så kunne JAJ og jeg ta en sving bortom høyeste punkt i Hjartdal kommune på turen ned. Det viste seg imidlertid at vi kom inn på stien igjen nedenfor damene, og da snudde vi opp for å møte dem og slå følge siste biten ned igjen.

Det var litt pes å gå fjelltur med så mye folk rundt seg. Vi var forundret over hvor dårlig tilrettelagt det var for masseturisme i form av alt for liten parkeringskapasitet, dårlig med toaletter og nedslitt sti opp lia. Her burde stien vært satt i stand og noen utedoer langs stien hadde nok blitt satt pris på av mange. For øvrig hadde Geirr Vetti og sherpaene gjort en flott jobb på toppen.

Go + Max

Written by otto 02.08.2016 08:13

Litt av et sammentreff at jeg fikk med meg turfølget ditt i folkehavet. Fin tur selv om sola var fraværende på toppen.