Torfinnstindane (18.07.2014)  6

Ascents Midtre Torfinnstinden (2,107m) 18.07.2014
Vestre Torfinnstinden (2,081m) 18.07.2014
Øystre Torfinnstinden (2,116m) 18.07.2014

Dagen rant med sol fra nesten skyfri himmel, så nå skulle Torfinnstindane til pers... Iren har gruet for denne turen, da hun visste at for å nå alle tre på en tur - MÅ det rappellering til... Vi fulgte stien opp til bandet før Svartdalen. Derfra gikk det sti videre opp mot Austre. Vi hadde lest at det var vanskelig, men viktig å finne riktig renne for å kunne komme opp. Etter litt studering og en liten bom, fant vi renna. Det var i overkant luftig noen steder - men vi kom oss da til slutt til topps. Ett lite stykke nedenfor toppen, kom dagens første rappell. Kjetil først ut - gikk smertefritt. Iren litt mer nølende - men slengte seg utfor uten alt for mye nøling. Kjell kom greit etter. Videre gikk turen greit til Midtre. Neste rappell var praktisk talt på toppen av Midtre. Denne var lengre og luftigere, men alle tre kom greit ned her også (i samme rekkefølge, slik at Iren (pingle) hadde en til å støtte seg psykisk både oppe og nede. Litt strevsomt å komme opp på avsatsen for neste rappell, men fant ut av det ganske raskt. Denne rappellen var kort og "enkel". Den siste rappellen hadde vi lest skulle være litt verre. Supert rappellfeste, men forholdsvis vanskelig å få tauet i ringen og komme seg "utfor". Vi fant ut at det var best med utgangspunkt på ei hylle nedenfor - etter at vi hadde sikret oss. Iren og Kjetil mistet "kontakt" med fjellveggen på siste del av rappellen, men Kjell for som en ape. Opp til Vestre fikk det fint, bortsett fra et utsatt parti der Kjetil klatra opp og sikra Iren og Kjell. Etter å ha kommet oss over den luftige eggen på Vestre, bar det ned i ura igjen. Litt usikre på hvor vi skulle gå ned, og rota litt før vi fant ut at det var best å ta den tryggeste, om en lengste vegen. En lang marsj tilbake til teltet ved Torfinnsbu... Totalt var vi på tur i 13 timer, men noe roting for å finne veg og venting ved rappellene. I flg GPSen hadde vi tilbakelagt ca 18 km. Det smakte med Real Turmat og en liten akevitt!! Iren (som fører pennen i denne rapporten) var mer enn fornøgd med seg sjøl over å ha kommet seg over hele traversen! Vel verd både gnagsåra til Kjetil og adrenalinet til Iren! Kjell var ment på å reise hjem, men utsatte avreisen til tidlig neste morgen... Kjetil og Iren tok båten tilbake til Bygdin i strålende sol :-)