Impulstur til Loftet (27.04.2014)

Ascents Loftet (2,170m) 27.04.2014
Været var strålende, så på tross av gårsdagens tur til Høgdebrotet fant vi ut at vi måtte bruke dagen i fjellet. Loftet anså vi som en grei topp å bestige, uten så mye forberedelse. Det viste seg å være et godt valg. Mange hadde tatt turen i dagene før, så det var tydelige spor helt til topps. Vi parkerte rett før Jotunheimen Fjellstue, satte på feller og labba i veg. Kjetil hadde valgt randonee-skiene i dag, mens Iren gikk på telemarksski. Kroppen bar preg av gårdagens tur, men oppstigingen gikk greit. Var veldig bratt da vi var rett under Vesle-Loftet, men med gode feller gikk det greit. Snøen var overraskende hard, enda sola stekte fra skyfri himmel. Etter en liten rast etter neste tøffe kneik, fortsatte vi til topps. Toppen var flat, og man fikk ikke følelsen av å være på en virkelig topp, men utsikten var storslagen!
Vi tok ei lita pause før vi plukket av feller og satte kursen nedover. Kjetil kosa seg, men det var i bratteste laget for Iren. Vi valgte en litt annen rute ned, for å unngå den bratteste kneika. Sola hadde, heldig vis, fått litt tak på snøen - så det var litt å bremse i ;-)

Da vi var nesten nede, valgte Kjetil ruta rett ned mot vannet, mens Iren tok samme vegen som vi gikk opp. Vi brukte totalt 4,5 timer på turen som var ca 10 km lang. En tur som anbefales for de som liker bratte nedkjøringer, og som vil komme raskt til topps.