Vestre kvitingskjølen (01.03.2014)

Start point Soleggen
Endpoint Soleggen
Ascents Vestre Kvitingskjølen (2,060m) 01.03.2014

Værvarslet i dag så greit ut på Yr, med 6 ms på toppen av Kvitingskjølen. Kjetil hadde ligget syk et par dager og var noe redusert og hadde lite lyst på en topptur i dag. Iren klarte som vanlig å få meg over dørstokken... Kjell var som vanlig ikke vanskelig å be. Planla tur til alle Kvitingskjøl toppene med start fra Soleggen. Etter å ha hentet Kjell startet vi fra Soleggen ca kl 09.00. Lang transportetappe inn mot Sålell, men gikk på kortfell så klarte det på ca en time. Været var til tider meget bra med sol, og tåke som kom og gikk. Ble veldig fint skue. Så også mye rype innover, 4 kull med ca 15 ryper i kullet. Begynte oppstigningen mot Vestre Kvitingskjølen på ryggen til høyre for Kvitingsgjeldet. Når vi kom opp på ca 1.800 moh ble det brått slutt på skiføret. Det var helt avblåst oppover, og vi møtte vinden fra sør... Vinden var sterk, antydet til ca 10 - 12 ms av vindekspert Kjell. Det var bare å slenge skiene på ryggen å begynne å gå. Etter en stund ble det skiføre når vi gikk litt ned mot Krokgjeldet, så vi tok på skiene og gikk mot toppen. Nådde toppen ca kl 13.00 i tykk tåke og sterk vind. Vi så ingenting og besluttet å droppe de to siste toppene. Vi gikk samme vei ned igjen, og etter litt kartstudering tok vi Krokgjeldet ned igjen.
Her møtte det oss en fantastisk nedkjøring med ca 2 - 3 km med et lite nysnølag over skaren, perfekt styresnø. Lekte oss nedover med fine lange telemarksvinger :-) Solen tittet også frem igjen, og bunnen av Krokgjeldet fikk vi påskefølelse.
Returen frem til Soleggen gikk fort og vi var fremme ca kl 15.30. Turen var ca 22 km lang. Vi fikk ikke tatt alle toppene i dag, men fant ut at det var greit å spare igjen noen topper i nærområdet :-)