Nubbene (16.02.2014)

Start point Hindsæter (900m)
Endpoint Hindsæter (900m)
Ascents Austnubben (2,049m) 16.02.2014
Aust for Austnubben (2,020m) 16.02.2014
Stornubben (2,174m) 16.02.2014
Veslnubben (2,055m) 16.02.2014

Vi planla tur i dag til nubbene. Etter flere dager med dårlig vær så søndag ut til å bli bra. Yr meldte opphold og vind fra vest med ca 7 ms. Det var mildt med kun 3 minus. Undertegnede, Iren og Kjell startet på Hindsæter ca kl 08.00. Fra der gikk turen opp til hindflyene. Det var tungt oppover da vi møtte brøyte hele veien innover. Etter ca 3 timer med mye svetting begynte oppstigningen opp til nord aust stornubben (2020 moh). Der møtte vi også vinden fra vest.

på vei mot nord aust stornubben.

Var skareføre og til tider avblåst på toppen. Litt variende vær videre med tåke. Gikk videre til Austnubben (2049 moh) og Vesl Stornubben (2055 moh). Vi måtte gå uten ski ned igjen fra Aust Nubben.

På vei ned fra Aust Stornubben
Fornøyd..

Etter en kort rast på Vesl Stornubben gikk vi videre til Stornubben (2174 moh) via nord ryggen. Etter ca 7 harde timer nådde vi toppen av Stornubben. Været klarnet opp og vi fikk faktisk sol :-)

På toppen av Stornubben

Etter en kort rast bar det nedover. To av oss gikk det første stykker ned uten ski, mens råtassen Kjell kjørte ned... Etter å ha kommet ned det bratteste ventet en fin nedkjøring med tendenser til pudder. Fikk noen fine svinger nedover. Ble mye staking over hindflye.

Etter 8,5 timer og 23 km kom tre slitne men meget fornøyde fjellfanter frem til Hindsæter. En meget fin tur, men hardt pga mye brøyting i løs snø.