Sjogholstind (02.05.2024)

Ascents Snøholstinden (2,141m) 02.05.2024 10:28
Høgbrøthøgde (1,821m) 02.05.2024 12:41

Starta forholdsvis tidlig fra Olavsbu for å nyte godt av den lille skaren som hadde kommet i løpet av natta. Gikk opp i skaret mellom Olavsbunuten og Sjogholstinden. Holdt høydekota på 1600 mer eller mindre til vi kom til «enden».

Sikta oss opp i skaret ved den lille fortoppen. Sekretæren vurderte å sette igjen skia her, men lot seg - heldigvis - overtale til å ta dem med videre. Vi følte litt på tidspress før snøen ble myk og rasfaren økte. Tok ski på sekk ca 1950 moh og boota oss opp på ryggen. Bratt men greit, klatreutstyret forble i sekken. På med ski, dokumentere toppen, av med feller og ned til sekkene som sto igjen ved toppen av bootinga. Greit ned og på med ski igjen. Heldig vis hadde snøen mykna noe, så Sekretæren kom seg velberga ned på ski.

Lang pause og tålufting når vi kom ned. Klokka var da bare 11 så tidlig på dagen, så vi fant ut at vi skulle «raske med» Høgbrøtthøgde. Grei topp, men snøen hadde blitt veldig sugende - så ingen nedkjøring for historiebøkene. På med feller og rundt Sjogholstinden. Drygt og varmt, men nyter dagen.

Digg med en øl i solveggen på Olavsbu (som etterhvert ble fylt opp av andre gjester). Flott tur, og nå er det bare fire igjen. Lite sirkus, så tror nesten Turplanlegger var litt skuffa ;)