Kyrkjetaket (25.02.2024)

Ascents Steinberget (981m) 25.02.2024 11:45
Kyrkjetaket (1,439m) 25.02.2024 12:54

Kyrkjetaket har stått på ønskelista i mange år, og nå skulle vi endelig få det til å klaffe. Våkna til finvær i Åndalsnes, og kjørte inn i Isfjorden. Rota litt med å finne parkeringa. Bestemte oss for å gå fra den på skistadion (?), men burde nok tatt den som var lengre bort med tanke på returen.

Fulgte skiløypa et stykke, litt for langt. Tok inn i skogen, og fant etter hvert spora som leda oss på riktig veg. Knallhard skare, og lite snø i skogen. Var veldig spent på føret videre. Fulgte det som nok er standardruta, og kom oss etter hvert opp på ryggen. Gikk greit helt til vi skulle starte på oppstigninga til sjølve "taket". Her var det stedvis veldig isete, og vi slet med å få feste på fellene. Sekretæren kjente på ubehag når det er isparti i såvidt bratt terreng. Slet oss til topps, men så et følge som snudde rett under toppen. Der hadde nok motet svikta.

Mye vind på toppen, så bare å få av feller og komme oss ned i le. Da starta sirkuset. Sekretæren fikk helt panikk i det bratte terrenget når det var så hardt. Brukte en halv evighet på å skrense meg ned til det ble litt "slakere". Turplanlegger tålmodig som alltid, og støtter sin engstelige turkompis. Ved "aksla" var det betydelig bedre snø - og vi fikk etter hvert drømmeføre!!

Susa oss greit framover dalen, og rota litt i skogen for å komme oss til riktig parkering. For en fantastisk tur!! Knallvær, og bra føre det aller meste av turen. Magisk utsikt! Det blir garantert flere skiturer i Romsdalen!