Hellstugubreahest - revansjetur for Sekretæren (05.04.2023)

Ascents Nørdre Hellstugubreahesten (2,139m) 05.04.2023 15:39
Visits of other PBEs Visa helårsbro (1,095m) 05.04.2023 10:13

Sist vi prøvde, feiga Sekretæren ut. Turplanlegger legger til rette, slik at i alle fall alle 30 pf toppene får besøk av Sekretæren.

Kjørte inn til Spiters, og labba innover Skyggenes dal - for gud vet hvilken gang… Motorveg til topps på breen. Runda Søre (men stakk ikke oppom), og holdt sida. Da vi kom opp til «innsteget» for stegjern møtte vi Sondre som hadde føringstur dit. Trivelig gjensyn. Vi venta til de hadde kommet seg vel ned før vi gjorde et forsøk. Med tau og sele gikk det som en lek. Fulgte renna på venstreside, og greit til topps. Utrolig hva litt sikringsutstyr gjør med hodet til Sekretæren.

Fin kjøring ned breen, og den sedvanlige stakinga tilbake til Spiters.

Sekretæren er veldig takknemlig for sin snille og tålmodige Turplanlegger. Og det hører vel med til historien at han så ikke ut til å plages nevneverdig ;)