Lodalskåpa og Brenibba (16.05.2022)  6

Bødalssætra bro (585m) 16.05.2022 07:28
Skålgrovflata - Øvre bro (622m) 16.05.2022 17:04
Skålgrovflata - Nedre bro (600m) 16.05.2022 17:09

Vi prøver igjen… Ref 13. mai 2021 - Murphys Law…

Ankom Loen i striregn og stinn skodde… Vegen te Bødalsæte var «stengt» og vi så forholdsvis mørkt på det… Gikk opp så langt det gikk, for å rekognosere. Vegen var farbar nesten helt fram, men vi hadde en mistanke om at det var pga rasfare at «bommen» sto der. Siden Sande Camping var oppført som betalingspunt for bompenger, reiste vi dit for å forhøre oss litt. Fikk beskjed om at vi kunne kjøre, men på eget ansvar… Det ansvaret tok vi. Kjørte tilbake, og satte opp teltet ca 2 km fra bommen. Mange biler opp og ned, så vi tok nok «bommen» litt mer seriøst enn andre…

Klokka stilt på 0600, men litt tungstarta. Kaffe og frokost i teltet, før vi kjørte så langt vi kom. Folksomt her på morgenkvisten. Traff noen vi fort kjente igjen som Peakbookere på 10erlista. Vi kom først av gårde. Lett innover Bødalen på skare (når vi hadde kommet oss over raset). Vi fulgte sommerruta denne gangen - men måtte på med stegjern og ta isøks i bruk da snøen var så hard.

Greit videre, og Brattebakken gikk som en lek. Plutselig var vi på Jostedalsbreen :) Tok ei god matpause, og ble tatt igjen av Gudbrandsølene (som samler på 10ere og e på PB). De valgte Kåpa først, mens vi - klok av skade - tok Brenibba. Gikk til høgre for bergnadden, og opp på ryggen fra baksida. Greit til topps. Kjørte ned mellom de to toppene, men fant ut at vi burde kjørt ned der vi gikk opp - hadde sluppet litt basking oppover igjen.

Hadde ikke på feller før vi var ved oppstigninga til Veslekåpa. Haff… den bakken såg dryg ut - men gikk unna som bare det. Traff de andre Dølene igjen ved Veslekåpa på deres retur. Så da noen som var på tur ned fra Lodalskåpa. Sekretæren i spontant ut i svart bannskap - det så for bratt ut. Tenkte at ikke ville gå… Vi måtte i alle fall bort å se.

Traff kjentfolk som var på tur ned. Mente forholdene var gode. Tok sjansen.. Møtte flere, og de hogde trinn med isøks (hadde ikke stegjern) - da måtte jo Sekretæren prøve (red.anm: Turplanlegger hadde gått uansett). Gikk greit - både opp og ned!

Liten rast ved foten av Kåpa før retur. Sekretæren skeptisk til den bratteste nedkjøringa - men det gikk lett som en plett. Greit ned Brattebakken også. Fra der ble det ymse føre - på og av med ski, baklengs, vassing med ski osv. På med feller til slutt for sjarmøretappen.

For en dag, for et vær, for en tur!! Snakk om revansje :)

Brattebakken i sikte

Glimt av Lodalskåpa

Mot Brenibba

Fra Brenibba mæ dronninga mot Vestlandsdronninga :)

Jostedalsbreen i all sin prakt.

Siste mars fra Veslekåpa mot Lodalskåpa.

Kø i renna opp til Lodalskåpa.

Lodalskåpa

Written by mariuskilli 19.05.2022 13:49

Hyggelig å møte på sekretæren og turplanleggeren på årets fineste dag og Norges råeste 2000-meter topp. Bra dere kom til topps! :)

Sv: Lodalskåpa

Written by Movegen22 19.05.2022 17:53

Takk det samme! Støtt trivelig å treffe andre med samme sjuka ;) For en dag!! Var ikke så ille som det så ut som på avstand - ikke skummelt i det hele tatt faktisk ;)