Skarddalseggje (28.08.2020)

Ascents Skarddalseggje (2,159m) 28.08.2020 09:55

Værmeldingen var så der, men vi tok en fridag - og satte nesa mot Leirvassbu. Digg med den nye vegen!

Tunge sekker, da vi ikke kan unnvære en viss komfort i teltet... Fulgte stien mot Olavsbu, og satte opp teltet i vestenden av Langevatnet. Gikk langs vatnet et stykke, før vi satte nesa opp mot "ryggen" på høgresida av Skarddalseggje. Greit å finne oppover, og fant etterhvert varder som vi fulgte. Tok det med ro, da stenene var småglatte av fuktig luft og snø innimellom.

Oppe på ryggen fulgte vi snøfonna helt øverst, før vi kleiv opp (på høgre sida) på toppeggen. Sola fant det for godt å stikke fram , og vi fikk en fantastisk utsikt. Dette er virkelig hjertet av Jotunheimen.

Vi skjønte at det var anna vær på veg, så det ble ikke så fryktelig lang rast på toppen - sjøl om det var vindstilt og utsikten storslått.

Prøvde å følge vardene nedover også, men mista dem et stykke - og kom inn i "svahelvetet" på høgresida av ryggen nedover. Det ble en selsom affære, da da det var fuktig og ikke feste til skoene. Sekretæren tok det på "vanlig" måte... Hardt å være bukseræv ;) Kom oss ned til slutt - så var det bare trasking i ura tilbake til teltet.

Real-torskemiddag med rødvin smakte fortreffelig.

Den påfølgende dagen hadde vi en løs plan om Rauddalseggje, men skyene hang over toppene - og motivasjonen var under middels... Resultatet ble en rolig morgen, kaffe og frokost med utsikt til Langvatnet som lå der blikkstille. Riving av camp, og trasking tilbake til Leirvassbu - fortsatt med tunge sekker - da mye av provianten ble med hjem.

Mulig dette ble sesongavslutning over 2000 for vår del - da helgene framover er fylt med andre ting en fjell... Krysser fingre for en tørr og varm høst :)