Tverråtinder mm (30.05.2020)  6

Start point Spiterstulen (1,099m)
Endpoint Samme (1,097m)
Ascents Svellnosbreahesten (2,181m) 30.05.2020
Nørdre Tverråtinden (2,210m) 30.05.2020
Store Tverråtinden (2,309m) 30.05.2020
Vestre Tverråtinden (2,288m) 30.05.2020
Ymelstinden S1 (2,205m) 30.05.2020
Ymelstinden S2 (2,207m) 30.05.2020

Hipp hurra!! Pinse og kanonværvarsel! Pakka for ei helg med «Glamping» og kuta til Spiterstulen så snart vi var ferdig på jobb (fint med hjemmekontor slik sett ;)). Fant oss en fin teltplass forholdsvis nært Spiterstulen. Satte opp den nyinnkjøpte lavoen forholdsvis raskt, og kunne nyte en ny form for teltliv. Ikke ei sky, men sola forsvant fort bak Svellnose da.

Våkna til det samme flotte været. Kjørte inn til Spiterstulen, og trodde vi måtte bære ski ganske langt. Det viste seg at den første kilometeren var fint farbar på ski, men så ble det mer glissent mellom snøflekkene. Når vi nærma oss elva som kommer ned fra Tverråbreen, ble det sammenhengende igjen – så da var det på med ski.

Litt usikre på om vi skulle gå opp Tverråbreen og opp ryggen til Tverråtind, eller om vi skulle gå Svellnosbreen. Bratt, og varmt, og forholdsvis stor skredfare. Vi endte til slutt med sistevalget. Traff en trivelig kar, som vi hadde følge med deler av turen.
Gikk greit opp på venstresida av moreneryggen som hadde smelta fram. Gikk opp på breplatået forholdsvis lang til venstre for Solskinnstoppen – prøve å holde oss under 30 grader så godt det lot seg gjøre. Flott inne på Svellnosbreen!

Sekretæren har hatt en fasinasjon for Svellnosbreaehesten. Denne var dagens første mål. Måtte gå den på beina, da det var smått med snø oppover ryggen. Easy peasy.
Videre til Ymmelstind S1 og S2 – fanfare: S2 ble Turplanleggerens topp nr. 300 (Sekretæren mangler Sør Austre Skarstind (se egen rapport ;)), Austre Surtningssue og Nørdre Hellstugubreahesten – feiga ut). Dette var to forholdsvis beskjedne humper – for spesielt interesserte.

Videre til Nørdre Tverråtind. Så uveigsam ut, men det løste seg veldig greit da vi kom nærmere. Videre til Tverråtind. Her traff vi nok en trivelig kar, som samla på 50pf, og skulle ta med Lindebergstind. Artig i treffe folk som har samme lidenskapen som en sjøl.
Gikk på beina ryggen bortover til toppen. Grei skuring dette også. Tilbake ved skia tok vi ei lang, god pause før vi gassa på nedover. Artig nedkjøring i et nytt område. Vi lagde sørpeballer når vi bremsa, som rulla nedover og ble ganske store. Artig fenomen. Sekretæren klarte til helst å krasje med en, så det ble forholdsvis bråstopp.

Litt myrvandring på slutten, og så på med ski den siste sjarmørkilometere til Spiterstulen. For en tur, for et vær, for en dag!!