Nedtur på Tverråbreen (31.05.2020)

Start point Spiterstulen
Endpoint Samme

Etter gårsdagens tur på Tverråtinden med kamerater, der Turplanlegger fikk sin topp 300 - var sekretæren forholdsvis gira på å få sin 300... Planen var Bukkeholstinden med sine sørlige venner. Vi la i veg med godt mot, over myr og mo med skia under armen (som i går). Det gikk smått opp mot Tverråbreen. Varmt, og formen ikke på topp. Det gikk små sørpeskred rund oss hele tiden, og vi merka at snøen hadde endret seg mye siden dagen før.

Fulgte mer eller mindre "normalruta" til vi kom omtrent til Nørdre Bukkeholstind. Her har det dukket fram en ny isformasjon (breen har forandra seg mye), og vi vurderte hvor vi skulle passere - da det var blåis der vi pleier å gå. Fant ut at vi skulle prøve mellom de to ispartiene, men målte snødybde med søkestanga, og fant det ikke tilrådelig da det var i overkant lite snø øverst på breen.

Kjørte ned ca. 100 høgdemeter. Traff tre andre og etter litt rådslagning gikk vi ut til høyre og videre oppover. Mye blåis i dagen inne på breen også. Gikk en lang "omveg" og kom oss til slutt opp i Bukkeholsbandet. Her tok vi ei lang pause, med mye vurdering.

Varmen slo oss helt ut, og det var steike varmt. Vi vurderte skredfaren som betydelig større enn dagen før - besluttet vi å følge et godt råd: Er du i tvil, så er du ikke i tvil. Vurderte om vi skulle ta med Nørdre (for tredje gang), men det ble så vi tok av feller og kjørte tilbake.

Holdt retning Lindebergstind (pga blåis i dagen), og kom oss etter hvert på "oppoversporet". Fulgte dette til vi var godt nede på breen. Vi så at det hadde gått flere sørpeskred i løpet av dagen, og det var tung snø å kjøre i.

Været var upåklagelig (mildt sagt), vi var over 2000, og nedkjøringen bød på noen artige svinger. Alt i alt en fin dag, men Tverråbreen er ikke hva den en gang var - og Sekretæren har fortsatt bare 299 topper over 2000 meter ;)