Veobreahesten (23.06.2019)

Endpoint Samme
Characteristic Alpine trip
Ascents Veobreahesten (2,185m) 23.06.2019

Hadde avtalt føring på Styggedalsryggen med 500fjell (Sondre Kvambekk). Været klussa det til nok en gang, men flere topper vi behøver ei ekstra hand til - og valget falt på Veobreahesten.

Fulgte T-stien fra Spiterstulen mot Glitterheim et godt stykke før vi runda opp mot ryggen som ender i Leirhøemassivet. Fulgte dette til ca 1850, før vi gikk inn på Veobrean. På med tau, og greit oppover. Litt kronglete når vi nærma oss skaret før toppen, men Sondre fant en fin veg og leda oss trygt opp. Mye snø på ryggen gjorde turen mer utfordrende enn vi hadde sett for oss.

Sondre kløv først, og sikra oss. Sekræteren fikk kjenne på høgdeskrekken, men med hjelp av ei slynge det siste stykket - ble det toppkjenning.

Sekretæren var fornøg her, men Turplanleggeren og Sondre ville prøve sekundærtoppen. De kom tilbake ganske raskt - med uforretta sak. Forholdene var for tøffe.

Greit tilbake og ned på breen. Fulgte denne så langt det lot seg gjøre, og fikk en billig reise ned til Skautflye. Retur til bilen i finvær.

En dag som inneholdt alt av både vær, bre og klatring. Og kanskje Turplanleggeren blir overbevist om å endre til pf30-lista?

Tusen takk til Sondre for god føring, tålmodighet med Sekretæren og trivelig selskap :) Gleder oss til styggedalstinder.