Ymelstind mfl (17.05.2018)  5

Storjuvtinden (2,344m) 17.05.2018
Austre Storjuvtinden (2,327m) 17.05.2018
Ymelstinden (2,304m) 17.05.2018

Knallvær i vente :) Pulken ble pakka, og kursen satt for Juvass på kvelden 16. mai.

Skremmende lite snø innover mot Styggebrean. Ble litt bæring av pulk og logistikk - men etter en time kunne vi slå opp teltet ved brekanten. Mye skyer, men kunne stundomtil skimte Piggen og blå himmel.

Våkna til knallblå himmel og sol :) For en skue til frokosten som - for en gangs skyld - ble inntatt ute. De første 17. maifarerne passerte på tur til Piggen. Vi labba innover breen ca 0830. Portpiggen første stopp.

Greit ned Porten, men såpass hard snø at vi valgte å ha på stegjern. Hard skare gjorde turen mot foten av Ymmelstind til en lek. På med stegjern igjen. Tok ei lita pause i skaret mellom Ymmelstind og Storjuvtind for å sjå på ruta. Sekretæren såg litt mørkt på det, men vi labba nå i veg.

Var mye lettere enn det såg ut til på avstand. Kun et punkt førte til «bønn og bannskap». Gikk usikra opp, men sikra på returen. Better safe than Sorry ;)

Matpause i skaret før vi gikk bratt men greit opp til Storjuvtind. Spesiell opplevelse å sittende, se alle på Galdhøpiggen. De sang nasjonalsangen og poppa champis.

Greit ned og over breen til Sørvestre Skardstind. Dette skulle vise seg å være en «hissig liten djevel». Prøvde først fra vest, uten sikring. Kom oss opp på første platå, men skjønte at dette gikk ikke uten tau. Bestemte oss for å prøve fra andre sida. Da starta sirkuset... Sekretæren fikk panikk, og turte ikke klatre ned. Turplanleggeren var gentlemann: Klatra ned etter tau og seler. Firte Sekretæren ned. Så prøvde vi på andre sida. Litt fram og tilbake før vi fant riktig veg. Randosko på slike turer er ikke å anbefale. Turplanlegger kom opp, men Sekretæren feiga ut ved den gule trekanten. Harmelig - og årsaken til at denne turen ikke fikk en sekser...Hater å feige ut :(

Grei retur opp Porten, og sola hadde blåtna snøen så det gikk fint uten stegjern. Plutselig var vi ved teltet. For en dag!! Mye av og på med utstyr, lange gode pauser - nytelse på høgt nivå (Bortsett fra den lille dritten i skyggen av Skardstind da. Men bare vent - skal ha med klatresko i sekken og komme å ta deg jeg!!)