Semelholstinden (13.08.2017)

Urdadalstinden SV0 (2,061m) 13.08.2017
Urdadalstinden SV2 (2,005m) 13.08.2017
Sørvestre Urdadalstinden (2,080m) 13.08.2017

Planen var å gå hele Semelholstraversen, men nysnø på svartmåsså på toppene og Sekretærens dagsform gjorde at vi modifiserte planen underveis.

Telta ved Leirvassbu, og fikk med oss soloppgangen på toppene med avmars 0600. Fulgte stien mot Spiterstulen. Nattens frost hadde gjort steinene som var våte fra regnværet kvelden før såpeglatte. Det gikk forholdsvis smått... Da vi kom ca til der bekken fra Semelholstjønnet kommer ned i dalen - svingte vi oppover et stykke til høgre for bekken.

Da vi kom til oppstigninga til Nørdre bestemte vi oss for å droppe denne, med tanke på nysnøen videre bortover ryggen. Vi fulgte kanten av Semelholstjønna på høgresida. Ser i "Bibelen" at det er tegnet inn rute på venstresida, men gikk helt fint på høgre også. Tok oss greit opp på ryggen mellom Urdadalstindan og Urdadalstinden SV 0. Tok oss videre opp på sistnevnte med grei, morsom klyveklatring. Nede på Visbrean knytte vi oss inn i tau før vi krysset denne. Tok med tauet til topps - tilfelle det var greit å komme videre til Vestre. Greit opp til toppen, men glatt med nysnø på steinene. Finværet var fordufta, og det var tidvis "snøstorm".

Vi konkluderte med at Vestre ble for tøft for oss under disse forholdene og returnerte til breen. På
med tau, og nesen mot Sørvestre Urdadalstind. Greit til denne og videre til 2005-toppen. Litt lengre pause på toppen her, før vi sikta oss mot snørenner ned mot Langvatnet.

Grei nedstigning - men hardt for "gamle knær" ;) Lang mars tilbake til Leirvassbu - i all slags vær. Godt fornøgd med å - på tross av laber dagsform og ustabile værguder - ha vært på Semelholstind. Litt irriterende at det ble to igjen - men de står vel der ved neste anledning også ;)

Bustete videre mot Vesttoppen.