Store ringstind (20.06.2015)

Ascents Store Ringstinden (2,124m) 20.06.2015

Lørdag og knallvær i vente. Kjørte inn mot Ringsbotn, og kunne sette på skia omtrent umiddelbart. Labba iveg med godt mot og utsikt til dagens hovedmål - Store Ringstind. Fint og hardt føre, men likevel shortsvær. Tok pause og nøt sola, før vi gikk inn på Ringsbreen.

Bratt, men grei oppstigning. Sekretæren satte igjen skiene på flata før toppen, mens gutta krutt (Turkoordinatoren og turkompis Kjell) sjølsagt tok skiene til topps.... Fin nedkjøring fra flata etter toppen og ned på bandet mellom Store og Midtre.

Etter en kjapp matbit prøvde vi oss på Midtre. Tok til vettet og snudde noen få hundre meter fra toppen. Vurderte snøen som såpass usikker, at vi ikke tok sjansen i det bratteste partiet. Harmelig, men det gikk sørpeskred rundt oss hele dagen - så dumt å ta unødige sjanser.

Sola varma fortsatt da vi kom på flata før Ringsbotn. Nøt den ei god stund før vi slapp oss ned i Ringsdalen. Litt sugende føre, men vi staket oss fram uten å måtte på med feller.

En fantastisk dag i et fantastisk område. Real Turmat og rødvin ute på Turtagrø satte et fint punktum for dagen.