Austre Glittertindsoksle (31.08.2014)

Ascents Austre Glittertindoksle (2,260m) 31.08.2014

Plan A for helga var Trollsteinskveilen, med Austre Glittertidsoksle som avslutning på søndag. Siden YR ga oss en plan B som vi fulgte, ble det ikke Trollsteinseggje, Dronningje og co i første del av helga - men Dyrhaugsryggen på fredag og kviledag på lørdag. Søndag lovet derimot YR at det ikke skulle bli så ille. Vi rykket tilbake til en modifisert plan A, og kjørte avgårde mot parkeringa ved Glitterheim. Gikk grusvegen innover mot Gråsubekken (angret på at vi ikke hadde tatt med syklene). Skyene hang tungt nedover på begge sider av Veodalen, og lovet regn... Vi hadde tegnet inn ruta fra "bibelen" til Helgesen på GPSen, og fulgte denne slavisk oppover. Det var så mye tåke at det var vanskelig å orientere seg. Langs bekken gikk det greit, men når vi nådde steinura og moreneryggene ble det verre. Vi gikk fra "dal til dal" og rotet en del. Vurderte en stund om vi skulle snu - for sjøl om det ikke kom noe regn (!) - gjordet tåka steinene svært glatte. Vi valgte å fortsette, og kom etter hvert på snø. Gikk snøen opp mot NVE-hytta, hvor vi tok en liten rast. Her så vi spor etter noen som hadde vært her før oss. Vi fulgte disse, og kom oss raskt opp til toppen. Og hvilken topp *ler* - ganske flat, og med en av de minste vardene vi har sett hittil.

Fulgte spora ned at i snøen - og gikk mye lenger på snø enn på oppoverturen. Tåka letta, så vi fikk orientert oss bedre. Dette førte til at vi diskuterte litt om vi skulle gå Bukkeflye og ned på venstresiden av Bergenushaugen - siden dette terrenget er mer lettgått en der vi for oppover. Vi endte med å gå på snø så langt det lot seg gjøre (i nærheten av opprinnelig spor). Det lå en del snø på Gråsubreen, og det var særdeles fristende å gå i kanten av denne. Vi vurderte risikoen som lav da vi gikk helt i kanten - og det ikke var breglepper å se. Kanskje litt uforsvarlig, men det gikk greit - og returen gikk radig. Vi konstanterte at breen har krympet mye i forhold til hva kartet på GPS-en viste. Da vi etter kartet skulle være langt innpå breen, gikk vi på "fast land".

Siden vi ikke hadde veldig lyst til å gå så mye på grusveg tilbake til parkeringa - tenkte vi en stund på å krysse bekken og gå på skrå nedover mot vegen. Det viste seg å være vanskelig, så vi gikk langs bekken ganske langt nedover. Vi kom til slutt til ei klopp, og krysset bekken her. Kom ned på vegen rett ved Bergenushaugen.

Siden vi strevde med å finne riktig veg oppover, brukte vi drøyt 7 timer på turen. Siden tåka lettet utpå dagen, og vi fant en fin returveg - ble det en fin tur (glad for at vi ikke snudde ;-))