Dyrhaugstindane (29.08.2014)

Midtre Dyrhaugstinden Sør (2,134m) 29.08.2014
Store Dyrhaugstinden (2,147m) 29.08.2014
Søre Dyrhaugstinden (2,072m) 29.08.2014

Planen var egentlig teltliv og toppsanking i Trollsteinskveilen - hadde så gar bevilget oss en fridag fra jobb siden værmeldinga for fredag var så bra... Torsdag endret værmeldinga seg, og vi endret planene etter den. Bestemte oss for å bestige Dyrhaugstindane da vi lenge har hatt lyst til å "sjekke ut" Hurrungane.

Parkerte rett ved demningen ved Ringselva. Grei stigning og fint å gå. Utfordringene begynte etter topp nr 2. Det låg nysnø på toppene, og det var småglatt. Siden terrenget er forholdsvis ulendt (og det er langt ned) gikk det smått med oss. Iren som vanlig litt engstelig. Ble mye rumpeaking og krabbing ;-) Slet litt med å finne ut hvordan vi kom oss til Søre, men Kjetil rekogniserte og fant en veg slik at pingla også kom seg dit. Det var enkelt å nå Søre når vi først hadde kommet ned i skaret. Her møtte vi to som hadde klatret opp på Søre fra Skagastølsbandet.

Planen var å ta med Nestnørdre Midtmaradalstinden også, men vi så at da kom det til å bli mørkt før vi kom ned igjen. Den får stå til en annen gang ;-) Returen gikk i samme spor - og forholdsvis greit. Iren tok rumpeaking i bruk - og ble ei fjellbukse fattigere :-/

Teltet ved Ringselva da vi tenkte å ta Soleibotntindene dagen etter. Sterk vind, og mye skyer gjorde at vi feiga ut - triveligere å ta disse når man har litt utsikt.

Konklusjonen er at værmeldingen lurte oss (mye bedre vær rundt Trollsteinskveilen), men vi hadde en flott tur over ryggen da tåka omsider letta. Den store skuffelsen var at Storen hadde tåkehatt på seg hele dagen slik at vi ikke fikk tatt den i nærmere øyensyn. En dag......