Utforskning av Nordenskiöld Land på Svalbard (13.04.2021)

Start point Longyearbyen
Endpoint Longyearbyen
Characteristic Expedition
Visits of other PBEs Colesbukta (10m) 13.04.2021
Svalbard Lufthavn (20m) 13.04.2021

Utforskning av Nordenskiöld Land

Ettersom jeg har prosjekt gjennom jobb på Svalbard flyplass, så ble det en god mulighet for å ta en ordentlig tur sammen med Þróndeimr (Christian Nesset) der oppe. For enda mer detaljert rapport og flere bilder, se https://peakbook.org/tour/408030/V%C3%A5rskitur+til+Svalbard.html. Utgangspunktet vårt for planlegging av tur var som følger:
  • Randonee- og alpine fjellturer.
  • Snøscooter som fremkomstmiddel
  • Spisse og høye tinder.
  • Legge camp høyt i teig, bort fra isbjørn.

Med ønskene satt over, og med lekeområde for oss ikke-innfødte gitt i
https://www.sysselmannen.no/contentassets/f6fcfb2ce07d4b919e85739e18af785f/brosjyre-norsk.pdf var det Grønfjordalpene som fristet mest. Våpentillatelse var alt i boks i januar, snøscooter, slede, ekstra drivstofftank, våpen og satellittelefon ble bestilt. Dagen før avreise gikk med til hurtigtest for korona, en siste flertaulengders klatring som trening og gjennomgang av utstyr.

Uka oppsummert. Rødt= Scooterkjøring. svart=Alpin fjelltur. Blå=Randonee/Catskiing. Grønn=Camp

Dag 0 - Ankomst
Vi tok oss inn på Mary Anns Polarrigg og pakket utstyret klart for transport på slede.

Dag 1 - Pakking og reise til Grønfjordalpene
Første halvdel gikk med til to møter i forbindelse med jobb for min del, mens Nesset tok ut alt leiemateriell, kart, zargeskasse og heldigvis fikk skaffet snublebluss mot isbjørn. Vi stroppa alt fast på slede og la i vei mot Grønnfjordbreen. Etter ca. 2,5 timer ankommer vi Erdmannbreen der Nesset spotter en potensiell episk og mulig vindsikker camp. Teltplassen blir på ei lita snøfonn på nordøstryggen av Ytterdalsgubben, med kanon utsikt fra 620 moh og stup på to kanter. Teltet blir omkranset med tidenes lemur av snøblokker, voldgrav og snubleblusser. Skal sies at to av patronene til snubleblussene ikke var kompatible, så her skjedde/oppdaget vi først feil av mange på turen. Bare flaks at vi lå såpass luftig til at isbjørnen nesten bare kunne komme fra en vei.

Campen liggende på en fjellrygg omringet av stup og bratte snøflanker
Teltet ble flittig gravd ned og omringet med snømur.

Dag 2 - Ytterdalsgubben i minus 40 effektive
Første natt sank temperaturen ned mot solide 25 minus. Vi våknet opp til flere hyggelige overraskelser denne morgenen: Snøscooteren starta ikke fordi det var for kaldt, satellittelefonen hadde vi ikke skrudd av ordentlig så den var tappa for strøm og gassen klarte så vidt å smelte snø. God start! Vi fant ut i ettertid at vi fikk utlevert sommergass når vi etterspurte vintergass. Så gassbeholdere måtte oppbevares i posen eller på kropp resten av turen. Å få inn neste dagers værmelding var derfor lurt å skaffe, ettersom vi lå ganske fast. Heldigvis lå vi ved foten av områdets høyeste fjell, så gjenstod det å se om det var dekning på toppen. Turrapport under.
Håp om telefondekning på Ytterdalsgubben

Se tilbake på Ytterdalsgubben fra Kosterfjell som vi besteg tidligere den dagen.

Dag 3 - Storm og værfast
Snøscooteren startet heller ikke denne dagen. Med mye fokksnø som lurte seg inn overalt, minus 20 grader og 25-30 m/s vind i kastene rundt oss ble valget om innedag ganske lett. Matkassa som var strategisk plassert 30 meter unna teltet, grunnet matlukt og isbjørn, ble flytta inn. Ellers var det bare å grave seg inn i soveposen med mat som ikke smuler (igjen isbjørn) og kortstokk resten av dagen og håpe at teltet holdt. Det ula godt i fjellet, og bare 3 meter unna teltet var vindkasta såpass sterke at vi hadde problemer med å stå oppreist.

Værfast men fortsatt god stemning i teltet. Fikk gravd oss 1,4 meter dyp kuldegrop i håp om at besøk fra isbjørn gjennom inngangen ville ende med bjørnen med snuta først i gropa.

Dag 4 - Randonee og retrett
Som værmeldinga tilsa så økte temperaturen til rundt minus 10 grader som gjorde at snøscooteren endelig starta igjen. Værmeldingene vi satt på var 45 timer gamle som ga stor usikkerhet om morgendagen. Valget falt til slutt på å rive leir den morgenen og kjøre nærmere Barentsburg for ny værmelding. Midt på Vestre Grønfjordbre får vi vite at været i morgen trolig blir enda verre enn gårsdagen. Ettersom det å finne og sette camp tar såpass lang tid, og vi trolig måtte bruke morgendagen på å rive igjen skulle heller natta tilbringes i Longyearbyen.

Scooterkjøring over urørt pudder på Fridtjovbreen på leiting etter fine linjer.

Resten av dagen ble brukt til en svært kort randotur (se turrapport) og catskiing (kjøre opp med snøscooter og en kjører ski ned igjen) på Romnæstoppen.
Whiteout og nedkjøring på Svalbard

Dag 5 - Topphamstring fra Scooter
Våknet uthvilt og varm på Mary Anns polarrigg og klar for topphamstring mens været holdt seg.
Holmsenfjellet
Sinaiberget
Lovberget

På vei ned Sinaibergets noe bratte og vindutsatte vestrygg

Dag 6 - Toppstøt i påskevær og gruvebyutforskning
Siste dag var det 20-25 m/s vind på toppene, men for første gang ikke tosifret kuldegrader ila. turen. De nordvente brearmene i Ringdalsmassivet ga nydelig snø og god le for vinden denne dagen. Avslutta hele uka med å utforske ned forlate russiske forstaden til Grumantbyen i Colesbukta.