Trekanten i Skarveheimen (16.04.2018)  5

Kongshelleren (1,455m) 16.04.2018
Storestølen Fjellstugu (1,010m) 16.04.2018
Nødbu Ynglesvatnet (1,234m) 16.04.2018

Julegave til far (MikkelsenT (Tron Mikkelsen)) at vi skulle på fjellskitur etter hans ønske. Han ønsket seg til Skarveheimen, der vi etter litt kartstudie fant en trekant-rute. Samme helg ble Skarverennet avlyst, så vi hadde mye vær i ventet.

Dag 1: Begynte fra Storestølen med 1 time overvann på Strandavatnet. Rundt 15 m/s, til tider regn og gjennomsnalgssnø mot Geiterygghytta ga strevsom start. Tok nesten 9 timer å komme frem til Geiterygghytta, der vi fikk tørka og ordentlig natt søvn.

Dag 2: Siden vi snudde om på ruta så våknet vi opp til opp mot 20 m/s medvind og fokksnø når vi gikk mot Kongshelleren. Tok en times rast på kongshelleren og suste videre ned Lungsdalen i god medvind. 25 km ble unnagjort på 6,5 timer, så det ble mer enn nok tid for snøhulegraving. Det var dessverre ikke dyp nok snø noen plasser, så det ble en mellomting med Jervenduk som vist under.

Måtte søke ly bak steiner for pauser.
Dag 3: Avsluttet med full sol og absolutt null vind. Vi hadde så og si hele fjellet for oss selv siden det var meldt storm denne helga.

Improvisert snøhule siden det ikke var dyp nok snø. Jervenduken var egentlig tenkt å bruke utenpå soveposen, så det ble en kald natt.

Våknet opp til strålende vær siste dagen

Rar kontrast å plutselig kunne være i baris etter 20 m/s i 1500 moh dagen før.

Utsikt fra Nørdre Flishovd rett for brutal nedkjøring med pulk ned mot Storestølen. Ned her med pulk i påskeføra var ikke lett.

Ligger ikke i kartet, men det er en nødbu rett syd for Såteggi