Langtur med overnatting i Tapptjerndalen (06.09.2019)

Start point Jordislægeret (948m)
Endpoint Lenningen (981m)
Ascents Skruvdalsfjellet (1,088m) 06.09.2019 16:23
Skruvdalstinden (1,096m) 06.09.2019 17:09
Djuptjernkampen (1,325m) 07.09.2019 12:56
Visits of other PBEs Skruvdalsbua (945m) 06.09.2019 17:39
Tapptjerndalsbua (1,010m) 06.09.2019 20:09

Jeg har lenge hatt litt vondt av at jeg aldri har vært på nordsiden av Fullsenn, eller på Skruvdalsfjellet. Men i år er Skruvdalstinden et av turmålene på Nord-Aurdal kommunes sommervandring, så da fikk jeg et ekstra spark bak. Fant ut at det kunne være litt artig å ta med DNT-kremtoppen Djuptjernkampen på samme turen, med overnatting i Tapptjerndalen. Jeg fikk med trivelig turfølge også, og pappa kjørte oss til Jordislægeret. Han hadde noen gode historier å fortelle, blant annet om bestefar som jakta og fiska mye i disse områdene.

Med litt tunge sekker la vi i vei. Det var gråvær og regn rundt oss på alle kanter, men vi fikk bare litt duskregn nå og da.

Kay Arne på vei mot Skruvdalsfjellet. Skaget i bakgrunnen.
Utsikt mot Fullsenn fra Skruvdalstinden.

Vi tok en liten matpause i den fine Skruvdalsbua. Her vil vi overnatte en annen gang!
Når vi nærmet oss Nørdre Fukhamaren, tok vi "stien" til venstre mot Øvre Reinsjøen. Det var ikke så mye igjen av den stien, men med kart gikk det greit.

Det var utrolig godt å komme fram til Tapptjerndalsbua, og få av seg sekken, fyr i ovnen, tørre klær og Real turmat.
Jeg bladde litt i noen gamle turbøker, og slo tilfeldigvis opp på denne sida:

Tipper dette var første turen min til Tapptjerndalen, 5 år gammel.

Morgenen etter var det lavt skydekke, yr og en kald vind. Det var meldt litt lettere vær utover dagen, så vi tok det litt med ro i bua før vi gikk. Og sola titta fram etterhvert.

Øvre Reinsjøen og Tapptjednet.
Utsikt mot Melladn.
På vei mot Djuptjernkampen i frisk vind.
Utsikt fra toppen av Djuptjernkampen.

Slitne, og med litt vondt her og der, var det fantastisk å komme fram til bilen som vi hadde parkert på Lenningen dagen før. Men mest av alt var vi veldig fornøyde og glade for den flotte turen!

Kjempetur

Written by mortenh 08.09.2019 16:27

Ser ut som det var en kjempetur. Så godt å se deg på skikkelig langtur. Håper det ga mersmak!!

Sv: Kjempetur

Written by MarianneB 08.09.2019 18:09

Ja, det ga absolutt mersmak! Må bare få meg en sekk som er bedre å bære.

Har fått appen til å henge med igjen også nå, etter tipset jeg fikk av deg om at det kunne være en innstilling på telefonen. :-D