Breheimen, Jotunheimen og Skarvheimen (03.07.2018)

Start point Sota Sæter (745m)
Endpoint Finse (1,222m)
Breheimen nasjonalpark (1,500m) 03.07.2018 15:00
Hallingskarvet nasjonalpark (500m) 03.07.2018 15:00
Jotunheimen nasjonalpark (500m) 03.07.2018 15:00

Verdens beste sommer og verdens beste telttur!
3 uker, 230 km, tre fjellområder og kun 45 minutter med regn på oss!

Jeg og mamma tok buss til Skjåk i Oppland. Det var en lang busstur.
Vi startet turen på Sota Sæter, der har jeg vært før. Jeg fikk pizza før vi skulle begynne å gå, nam nam. Det var veldig varmt og fint i Breheimen.
Første natten sov vi ved Sottjønnin. Der var det fint, jeg badet på kvelden før jeg skulle legge meg. Vi fikk en veldig varm dag når vi skulle gå videre og forbi Illvatnet. Det var vindstille og vi kokte. Ved Illvatnet skulle vi krysse en stor elv. Mamma gikk over med sekken sin og skulle komme tilbake å hjelpe meg, men før hun rakk tilbake gikk jeg over selv. Vi slo leir i Nødstedalen og jeg badet masse i en liten bekk. Det var deilig.
På Nødstedalseter kjøpte vi smørbrød og vafler. og litt snop. Jeg leste Donald Duck pocketer, mamma måtte bare vente til jeg var ferdig å lese før vi kunne gå videre. Vi gikk så opp Vetledalen og der krysset jeg en bru som det sprutet vann på. Kult!
Oppe på fjellet begynte vi å se etter teltplass, vi fant en fin ved Øvre Grønevatnet. Jeg fant mange pinner og lagde lekebål.
Neste dag gikk vi enda høyere opp på fjellet. Da fikk vi fin utsikt. Oppå fjellet var det ganske kaldt og vi hadde pause bak en stein, der var det mobildekning og jeg ringte til pappa, det var kjekt.
Så skulle vi gå rundt Storevatnet, og det var stort! Det tok lang tid og så måtte vi gå rundt et fjell også før vi kom til demningen. Når vi kom dit og gikk litt opp på fjellet igjen kunne vi se alt vi hadde gått den dagen. Det var litt kjedelig å se hvor langt vi hadde gått bare for å komme rundt, tenk å hatt en båt da. Vi sov ved et lite vatn og neste dag gikk vi til Sognefjellshytta. Når vi kom nært hytta møtte vi på turister og mamma måtte snakke engelsk.
På Sognefjellshytta solgte de ikke noe mat og jeg ble litt lei meg da. Jeg synes det er dumt at de bare selger snop på ei hytte i fjellet. Da sa jeg til mamma at vi går til neste hytte og det gjorde vi. Det var litt slitsomt å gå hele dalen ned til Skogadalsbøen. Jeg var sliten på slutten, men når jeg så brua fikk jeg ny energi. Jeg var så glad når vi kom fram og på Skogadalsbøen lagde de super middag til oss. Enda klokka var 22.45. Vi fikk også dessert. Det var så deilig!
Vi likte oss så godt på Skogadalsbøen at vi ble en ekstra dag. De hadde så god mat.
Vi gikk så Skogadalen og Mjølkedalen til Fondsbu. Det var veldig fint å gå i litt skog. Og så ble det åpent fjell igjen. Det var min lengste etappe på turen over 20 km gikk jeg på en dag.
Vi sov ved elva før vi kom til hyttene ved Eidsbugarden. På Fondsbu kjøpte jeg is.
Og så tok vi bussen til Tyinkrysset for å handle mat til resten av turen. Da kjøpte jeg slush. En kjempe stor i et kjempe langt glass.
Vi spiste mat utenfor butikken og da kom det en mann som lurte på om jeg kunne hjelpe han med et oppdrag. Jeg visste ikke helt, men han sa at han hadde kjøpt en eske is, og i den var det seks is og de var fem i familien, så om jeg kunne spise den ene. Ha ha det ble mange is på meg den dagen.
Vi tok buss tilbake til Tyinstølen og så gikk vi til Slettningsbu. Det var en fin tur. Jeg skulle drikke vann i et vatn og plumpet ut i, det var litt komisk.
På Slettningsbu lagde vi favorittmiddagen min på dnt hytter - joikaboller. Og det er så godt!
Vi gikk litt videre før vi la oss i teltet ved enden av Øvre Årdalsvatnet.
Neste dag gikk vi til Kyrkjestølen og der var det noen damer som solgte vafler. Det smakte godt. Vi kom så inn på Kongevegen over Filefjell og da var det mange skilt vi kunne lese.
Vi gikk opp på fjellet og fant oss en fin plass med mobildekning. Vi måtte ha dekning så jeg kunne ringe til broren min som hadde bursdag. Det er alltid kjekt å snakke med noen i telefonen når man er lenge på tur.
Neste hytte vi kom til var Sulebu. Her skulle jeg vaske meg i vatnet før vi skulle spise. Plutselig kom det en virvelvind over vatnet. Jeg ble litt redd for jeg hadde aldri sett det før.
Ved Sulebu var det en dame og mann som vi snakket med. De syntes jeg var flink som gikk så langt på tur. Vi tok igjen mannen når vi gikk videre og skulle opp Suleskaret. Vi gikk da sammen for både jeg og han likte å prate. På andre siden fant vi teltplass ikke så langt fra hverandre. Neste dag hadde mannen gått videre før jeg sto opp. Så gikk vi til Breistølen. Det var egentlig den kjedeligste delen av turen. Det tok så lang tid å gå ned til Breistølen, særlig det siste stykke. På Breistølen fikk jeg middag og etterpå gikk vi til Skarvheim for å sove. Det var litt rart at den hytta hadde hatt så mange navn. Det var gøy å sove på hytte igjen. Det var en kjempe fin hytte, med dusj og ordentlig do. Mamma sa at vi skulle sove en ekstra natt på hytta og det syntes jeg var helt greit. Det kom en gjeng med ungdommer til hytta og de lurte på om jeg het Malvin. For de hadde møtt en mann på turen som hadde sagt at han hadde truffet en tøff gutt som het Malvin og som de måtte hilse til. Og det var han jeg hadde gått over Suleskaret med. Det var moro at de fant meg.
Vi pakket sammen mange av tingene våre og gjorde oss ganske klare til å gå videre. Så sa mamma at vi skulle gå en tur til Breistølen å kjøpe brus. Vi satt utenfor og da kom det en buss som stoppet. Det var noen turfolk som skulle på og noen av. Og plutselig der kom pappa av bussen. De hadde lurt meg. Det var gøy at pappa skulle være med oss videre.
Vi gikk fra Breistølen og opp til Starsjøen. Der var det skikkelig badestrand, den var så fin. Vi slo opp teltet på stranda. Jeg badet og lagde sandslott. Neste dag gikk vi videre til Bjordalsbu.
Det var et forferdelig terreng før og etter Bjordalsbu. Det var så mye stein. Vi ble alle enige om at hit skulle vi aldri mer, iallfall ikke uten at det var på ski.
Neste leir var ved Jutultjørne. Mamma og pappa hadde sett på værvarselet at det skulle bli dårlig vær, så de hadde ringt til Iungdalshytta og bestilt plass til oss.
Neste morgen kom det litt regn, men så stoppet det før vi skulle ut å gå. Vi hadde lyst å komme fram til Iungsdalshytta før det begynte å regne og tordne. Vi var så heldige at været var bra hele dagen når vi gikk, nesten hele dagen. Akkurat når vi kom ned siste stykket mot Iungdalshytta begynte det å regne, skikkelig også. Vi ble så våte, men ville bare frem til hytta. Vi rakk da nesten fram før regnet kom, det manglet bare 45 minutter. Det var fint å komme inn på hytta, skifte til tørt og kose seg inne
Vi ble på hytta neste dag også, for været var ikke bra. Så ble det fint igjen og vi gikk videre til Kongshelleren. På Kongshelleren var det en gøyal hengebru.
Det var sol og veldig fint, vi fikk se solnedgangen fra teltet ved Bolhovd. Så skulle vi til den hytta som har høner utenfor, jeg har vært der før da jeg samlet 50 dnt hytter på ett år, det er Geitrygghytta. Her fikk jeg også vafler, det er ofte vafler i fjellet. Men det er godt altså.
Fra Geitrygghytta gikk vi ganske langt. Det ble brattere og brattere, ganske kul natur. Vi slo leir før vi gikk opp på det høyeste. Var en veldig fin elv der. Så kom siste dag på tur. Vi gikk over fjellet, forbi Klemsbu og ned til Finse. På Finse fortalte mamma og pappa at vi skulle ta toget til Bergen. Da ble jeg super glad for jeg har alltid ønsket å kjøre tog. Det var akkurat så gøy som jeg hadde tenkt.

Jeg er ganske spent når jeg venter på bussen til Sota Sæter
Sota Sæter blir mindre og mindre bak oss - nå er turen endelig i gang
Første snøflekken skal krysses - Breheimen her kommer vi!
Helt ok å bo her ved Sottjønnin
Mektig natur
Illvatnet
Jeg måtte gå i mye steinete landskap
Nørdstedalen
Nørdstedalseter i sikte - nå skal det kjøpes noe godt
Etter å ha lest et par Donald pocket på Nørdstedalseter er vi i gang igjen - Vetledalen
Klokka er syv om kvelden og her kommer jeg tuslende - snart skal teltet opp ved Øvre Grønevatnet
Viktig å ta vare på føttene på tur
Høyt til fjells i Breheimen?! Finner alltid pinner så man kan leke bål
Elle melle ;-)
Norge altså! Fantastisk utsikt!
Endelig var vi kommet til andre siden av Storevatnet - var dryg den etappen rundt Kjerringhetta. Hadde nok vært kjekkere å gått over.
En indianer i leiren
Juhuu, der er Sognefjellshytta.
Men for en nedtur, her var det ikke skikkelig mat å få, kun søtsaker.
Juhuu, der er Sognefjellshytta. Men for en nedtur, her var det ikke skikkelig mat å få, kun søtsaker.
Vi sa kjapt farvel til Sognefjellshytta og satte kurs mot Skogadalsbøen
Langt der nede i dalen ligger Skogadalsbøen
Endelig var brua der og det nærmer seg
Spennende med gamle skilt - godt utvalg
Ble veldig glad når jeg så Skogadalsbøen. Og for en service vi fikk, 22.45 på kvelden disket de opp med den flotte middagen til oss.
Elvekryssinger er gøy!
Skogadalen.
Elvekryssinger er gøy! Skogadalen.
Her på vei fra Skogadalen og inn i Mjølkedalen
Fint å gå langs Mjølkedalstjørni
Kveldsstund ved Store Mjølkedalsvatnet - Mjølkedalsbreen
Full fart til Fondsbu - nå skal det smake med is
Slettningsbu - håper du har Joikaboller til meg
Spennende å lese om Kongevegen over Filefjell
På andre siden kom jeg ned, og der er Kyrkjestølen!
Sulebu i bakgrunnen.
Her sitter jeg og vasker meg i fred og ro, plutselig kommer en virvelvind over vatnet, gjett om jeg fikk fart på beina. Skummelt når man aldri har sett det før. Sulebu i bakgrunnen.
Flatere og mer lettgått terreng før Breistølen
Hoppende glad etter rømmegrøt på Breistølen
Vi har funnet paradis - Starsjøen.
Sandslott 1353 m.o.h
Veldig steinete terreng på turen til Bjordalsbu
Bjordalsbu
Farvel Iungdalshytta og fine frodige Iungsdalen
Moro å krysse brua ved Kongshelleren
Supert å bo i telt - ved Bolhovd
Geitrygghytta
Godt i gang med siste etappen fra geitrygghytta til Finse, bratt og spennende landskap på vei over fjellet
Nakent og karrig
Klemsbu
Fremme! Finse!
Jeg er i mål! Så kult å gå over toglinjene på Finse