Min første topptur på ski, Simlenuten 864 moh (12.03.2015)

Start point Rullestadjuvet gml veien
Endpoint Rullestadvatnet
Ascents Simlenuten (864m) 12.03.2015 11:30
Visits of other PBEs Simlebu (780m) 12.03.2015

Endelig skulle vi på vintertur. Jeg gledet meg veldig. Jeg og Fantorangen.
Vi startet å gå fra gamleveien på Rullestad, den var veldig isete og glatt, det var nesten så vi ikke kunne stå på beina. Jeg fikk lov å ta bilder, helt sjøl, det var så gøy at jeg trykte og trykte enda de voksne sa at nå var det nok. Så startet vi å gå, først på beina et stykke opp stien mot Simlebu. Når vi var kommet opp til Bjørnastølen hadde vi en liten pause og etterpå tok vi ski på.
Det var fint å gå på ski og egentlig ganske lett for sneen var så hard.

Fremme på Mjelkestølen hadde vi en ny pause. Her sa mamma at jeg også måtte lete etter postkassa med boka for "Alle30nutane". Jeg fant den på et gammelt hus og så fikk jeg skrive navnet mitt. Etter pausen gikk vi videre, etter en liten stund fant de voksne ut av vi var så nært nuten og hadde så god tid at vi kunne gå opp på Simlenuten i dag. Det var kjempe spennende, men også litt skummelt siden det var litt bratt opp til toppen. Nesten oppe tok vi av oss sekkene og skiene, satte de igjen og gikk på beina til toppen. Jeg ble kjempe glad når jeg kom opp og ropte høyt: Jeg kan se nesten hele verden!

På toppen var det bok og jeg fikk skrive navnet mitt en gang til.
Det var kjempe fint å se på solnedgangen. Etter en stund sa de voksne at nå må vi gå til hytta. Gå?! Jeg satte med ned og rutsjet i full fart. Det var kjempe gøy!
Jeg har vært på Simlebu en gang før, da var jeg tre år og gikk Etnefjellet på langs. Da sov jeg i den hytta nærmest vannet, nå ville jeg sove i den andre.

De voksne fyrte i hytta, smeltet vann og lagde lapskaus til kvelds, men jeg ville ikke inn før jeg hadde testet alle rutsje bakkene rundt hyttene. Det var så gøy! Men så måtte jeg og Fantorangen spise, etterpå ble vi kjempe trøtte og så sovnet vi.

Neste dag gikk vi videre til Vaulavad. Mamma sa at når jeg kom til Vaulo skulle jeg få en hel Kvikk Lunsj. Det var så fint å gå, så mange ganger tok jeg skiene av og heller sprang på beina. Og i ALLE bakkene rutsjet jeg. Når vi kom hjem fra turen oppdaget mamma at jeg hadde rutsjet så mye at hele rumpa på dressen min var blitt fillete.

På Vaulavad var det også bokkasse. Jeg skrev navnet mitt og koste meg med sjokolade. Endelig var det sjokolade tid!

Her snudde vi og gikk til Saltedalen. Vi gikk forbi noen hytter og det var så mye snø at den ene hytta var blitt borte. Jeg gikk rett over hytta, rett over taket, det var rart!
Vi fortsatte forbi Løyningsstølen og på stien ned til Rullestad. Det var litt vanskelig å gå der for stien den var blitt veldig ødelagt. De voksne syntes jeg hadde vært så flink på tur at jeg fikk spise hamburger og pommes frites på Kyrping til premie, en super premie - for jeg elsker det!