Napen (12.06.2020)

Visits of other PBEs Fjalestad - Napevatn - Fyresdal (320m) 12.06.2020 11:24
Napen parkering (529m) 12.06.2020 11:24
Liv på toppen i vinden

Tiden som vises er kun tiden vi brukte opp.
Etter feiringen av barnebarna i går, og en overnatting med dusj hjemme, kjørte vi til Treungen og mot Fjone. Videre på Fjalestadvegen og så Dalevegen (merket mot Fyresdal). Litt inne i vegen kommer du til en bomkasse. Her betaler du både for å kjøre over til Fyresdal kr 60,- og dersom du skal kjøre Grytesetravegen kr 50,-, skal den også betales her. Vi skulle på begge veiene i løpet av de to nærmeste dagene, og betalte med kontanter på den ene og Vipps på den andre. Fulgte så Dalevegen til krysset med parkeringslommen for turen til Napen.
Både Napevegen og Grytesetra betales her
Gikk gjennom den åpne bommen, veldig fristende å kjøre inn, men vi gikk inn veien til Vestre Nape. Her kan en med stort hell sykle for å spare beina, men vi hadde ikke sykkel med i dag og svettet godt innover grusveien i det flotte været, selv om de blåste godt! Inne på gården skal en gå på nedsiden hovedhuset og der først finner en skilt med merkingen til Napen. (Det føles litt privat, men det er her en skal gå).
Utsikt mot Napen og Vestre Nape gården
Følg blåmerket "traktorvei" til skilt der stien går rett opp i gjennom et hogstfelt, videre over flere myrer og oppover fin sti til toppen. I den lune lien oppover var det varmt, så da vi kom opp på kanten fikk vi nesten sjokk av den sterke vinden. Men det var superdeilig å sitte leeeenge på toppen, nyte utsikten i sola og kjenne på den gode vinden. Flott tur. På vei ned traff vi de som merker stien og de kunne fortelle om folk som hadde kjørt gjennom åpen bom og inn til gården og ble innestengt mens de var på toppen. Det er flere som har bomnøkkel her og de bor ikke på gården alle sammen, så det er ikke lurt, selv om det er fristende. På veien videre traff vi reinsdyr.
Rein i veien
Overnattet her
Parkering
Infotavla i krysset
Toppen
Utsikt fra toppen

Sporet vårt viser kun en vei. Samme vei ned igjen.