Høgenut og Skåret (09.06.2020)

Ascents Høgenut (862m) 09.06.2020
Visits of other PBEs Parkering Høgenut og Skåret (291m) 09.06.2020
Top av Høgenut
Bollepause med utsikt
Endelig litt fri, selv om vi må hjemmom torsdag i et selskap kastet vi oss i bobilen i dag og kjørte til Fyresdal. Tok av FV 355 ved flyplassen, mot Birtedalen. Tok til høyre etter brua. Fulgte skilting og parkerte på en parkeringslomme langs vegen.
Info.tavle ved stistart
Parkering
Hadde problemer med appen og Norgeskartet disse dagene pga. oppdatering på operativsystemet. Hadde tenkt å ta Skornuten også, men uten kart og app. og med GPS i bilen, må dette bli en annen gang. Fulgte den blåmerka stien fra informasjonstavla til den idylliske fjellgården Skåret.
Bratt oppover men fin utsikt også
Stien har noen steder god stigning oppover i skogen, men da vinner en fort høydemeter. Tok en tur oppom og kikket på husene på fjellgården og kvigene som gikk her og beita. Så flere flaggspetter her oppe. Tok noen bilder fra flotte utsikten fra den koselige benken, før vi fulgte den blåmerka stien helt opp til toppen.
På vei opp
Benken ved Skåret
Fjellgården Skåret

På toppen var det flere varder og litt nedenfor var det en høy mast. Nede ved den minste masten er best utsikt over bygda og Fyresvatnet og her finner du også kasse med bok. Utsikt i alle retninger fra toppen bare man beveger seg litt rundt. Flott topp dette!! Overnattet i bobilen i Stykkjevika.