Igletjønnsnuten (10.06.2020)

Ascents Igletjønnsnuten (949m) 10.06.2020 14:19
Visits of other PBEs Igletjønnsnuten parkering (652m) 10.06.2020 13:36
Liv på toppvarden

Etter Geitenetten og ispause i Fyresdal, var vi klar for ny topp. Hadde blinket oss ut Igletjønnsnuten. Parkerte på Rv 355 ved den breie elva. Der finner du gode parkeringsplasser og informasjon om turen.
På vei ned. Her skimter en bilen og parkeringen.
Vi valgte å gå opp den bratteste ruten og gikk derfor langs riksveien ca 200 mot sør til stistart. Gå rett opp og forbi en rød hytte og følg stien videre oppover den bratte stien. Noen steder går den rett opp på svabergene. Noen steder er der lagt ut tau. På toppen av det bratteste partiet flater det litt ut og stien går fint oppover til toppen. Fin matpause på toppen ved varden. Vi hadde så fin flyt at vi glemte å snu oss for å ta bilde av de bratte svabergene som vises bla. på infoen fra Fyresdal kommune. Dumt for det hadde blitt fine bilder med flott utsikt over vannet denne fine ettermiddagen. Traff noen som hadde gått opp der vi planla å gå ned, de sa det var vått denne dagen. Valgte likevel å gå rundturen og angret ikke på det. Vi fulgte da den blåmerka stien som går ned i dalen mot nord og opp på neste topp, videre nedover på fjellryggen til en tar ned i dalen. Det var ikke så veldig vått og gikk fint å komme utenom de våte partiene.
På veien ned ser du et hakk på sporet, ca der stien går ned i dalen fra ryggen, dette pga. at jeg må ut på kantene for å se på utsikten, som vanlig. Her står det også et skilt og en gammel telefonstolpe.
Gammel og godt slitt telefonstolpe
Diskuterte litt om vi skulle gå nabotoppen Bastomheii, i samme rennet, men ingen av oss hadde egentlig bein til det, det får bli en annen dag. Da vi kom ned til bilen slo vi opp stolene våre og spiste napolionskake som vi hadde kjøpt i Fyresdal og feiret vårt nest eldste barnebarn som var 9 år denne dagen. Vi bevilget oss også n cola på deling. Skikkelig galne den dagen.
Feiring på parkeringsplassen
Kjørte videre til rett over grensen på Nissedal og overnattet på en fin plass der.
Varden i sikte
Bostomheii
Sko til tørk på overnattingsplassen vår denne natten