Røysåsen - bålkos med grunneier (15.09.2019)

Ascents Røysås (230m) 15.09.2019 13:02
Visits of other PBEs Kongstein p-plass (160m) 15.09.2019 12:25
Etter Oppskot kjørte vi til til E18 og tok av på 115 sørover til krysset med Rv 122, tok mot Spydeberg noen meter før vi fulgte skilting mot Lund. Kjørte inn Langlivegen og tok opp Jyllandvegen. Her kan du parkere i krysset, men vi kjørte inn til en gård og parkerte der. Ringte på for å spørre om å stå der, men ingen var hjemme. Hadde lest om en sinna hund, den stod i buret sitt. Gikk innover veien til, og forbi bommen og inn til en lysninsg i skogen, tok veien til venstre der og gikk helt inn til Mulelund. Gikk da videre innover på litt utydlig vei til vi kom til et band inne i skogen (forbi en vannansamling på høyre side av veien). Tok stien opp i skogen og fulgte denne litt utydlige stien opp til toppen. Merket med plastband her og der, men på slutten forsvant den helt. Da vi var nesten oppe dukket det plutselig en hund opp foran oss og oppe på toppen satt det en mann med sønnen sin. De hadde tent bål og kosa seg i solen. Han fikk sjokk over at det kom folk hit. Hadde vært her i årevis uten å treffe folk. Det var han som eide denne toppen og vi ble sittende der ved bålet og pratet og spiste altfor lenge. Koselig. Fikk vite at denne toppen var en av de to stedene i Norge der isen smeltet først og folk bosatte seg først etter istiden. Så om du finner noe på stien her, er det nok fra Steinalderen. Samme vei ned igjen. Videre sørover til Horntjernåsen.