Varden i Frogn (13.09.2019)

Ascents Varden i Frogn (230m) 13.09.2019 12:59
Visits of other PBEs Ormeleina (0m) 13.09.2019 12:50
Toppen med flagg
Kort frihelg, men klar for tur til et sted der været var ok. Østfold ble det stedet. På veien tok vi med oss siste Akershus kommunetoppen. Parkerte på parkeringen til fergen til Oscarsborg. Den nette sum av kr 140,- pr dag. Lett å finne Sundbryggen der fergen gikk kl.11:50.
Fergen som leverte/hentet oss. Koselig fergemannskap om bord.
Hadde ringt på forhånd for å spørre om de gikk over til Håøya på hver avgang. Det kunne de de fleste avgangene, men de kunne ikke hente oss før 15:30, da det var noe som skulle skje denne dagen.
Fin vei oppover fjellsiden her.
På Ormeleina var det varmt og godt denne dagen og den gamle veien oppover bød på stabbesteiner, masse sommerfugler og fine blomster.
Følg denne stien lags bygningen og videre
Oppe ved enden av veien er det et stort militæranlegg med murer og rester av kanonstillinger. På høyre siden av "huset" står det et lite skilt merket Tursti, på et tre. Fulgte denne stien oppover og tok stien videre oppover i stidelet. Gikk forbi en murt liten dam og innover til en revne i terrenget, der tok vi til venstre inn revnen. Litt lengre fremme er det en liten blå pil spikret på et tre.
Litt lengre fremme i denne revnen starter stien opp til høyre
Liten blå pil på et tre inne i revnen
Fulgte den stien oppover til toppen. På toppen var det sløyfe og flagg, postkasse, varde og masse rot ved en gammel hytte litt til venstre for toppen.
Siden vi hadde så god tid, gikk vi på veien ned igjen innom alle stedene med rester fra krigen. Mange små stier går ut på kantene. Vi gikk dem alle og fant flere bygg. Satt også og koset oss i solen på den store muren et sted på vei ned. Da vi kom ned til bryggen igjen satt vi og kosa oss i solen. Båten kom en del tidligere enn ventet og vi fikk også en fin liten tur litt rundt på Oscarsborg for båten tok oss tilbake til Drøbak. Der dukket det også opp en stolpe for Stolpejakten. Veldig koselig fergemannskap på fergen.
Utsikt mot Oscarsborg fra veien oppover fjellsiden
Et av byggene vi fikk med oss på vei ned
Ett av "byggverkene"
Mange ting en kan fokusere på mens en venter på fergen

GPS- Sporet viser den gode stien vi fulgte fra stiskillet.

Gratulerer Akershus

Written by siroho 13.09.2019 19:30

Gratulerer med fullført kommunetopper i Akershus. Greit å gjennomføre før Viken blir en realitet

Sv: Gratulerer Akershus

Written by LivogKristen 16.09.2019 21:31

Takk! ENDELIG kunne vi gjennomføre Akershus.