Trongedalsnuten via blåmerket rute fra Smeland (02.07.2019)

Ascents Trongedalsnuten (929m) 02.07.2019
Toppen
Etter at det ble dårlig vær på Vestlandet var vi hjemme og snudde før vi kjørte sør-vestover for å få noen topper i Agder. Trongedalsnuten ble første toppen. Jeg tenkte at det var lettest å parkere inne i den lille veistubben de kaller "Gamlevegen", rett før Smeland. Her er det skilt ved veien og det går blåmerket rundløype helt til toppen. Tenkte vi kunne overnatte i bilen der, da det er litt fra veien. Vi kjørte altså til Gjøvdal og fant veien som gikk over den lille broen, kjørte over og skulle kjøre innover til enden, men der var det så overgrodd med busker at vi hadde stripet opp bilen. Rygget over broen igjen og kjørte videre innover dalen til vi fant en liten utkjørsel der vi la oss til for kvelden. Om litt kom det en kantslåttraktor og slo kantene forbi flere ganger. Var inne på tanken om at han kanskje slo innover der vi skulle også, men hvorfor skulle han det?
Fin parkering innerst i Gamlevegen
Dagen etter parkerte vi ved asfaltveien og gikk over broen, og der hadde han slått helt inn til enden av veien. Vi gadd ikke hente bilen og gikk til endes av veien der stien starter. Her er fint å parkere og det anbefales, nå når det er slått innover.
Stien er blåmerket over alt og går flatt innover før den går bratt oppover noen sva. Her anbefales IKKE å gå i regnvær!!!! Men i dag var det supert og det er lagt ut tau her og der til å holde seg i også, selv om vi ikke trengte det i dag.
Bratte sva ned til veien. Ikke bra i regnvær
Etter det bratteste partiet er unnagjort, går stien idyllisk oppover på sva og fjell og litt gress/myr med småvann som blinker over alt. Utsikt er det også hele veien og vi kossa oss i finværet. Gikk i shorrts og t-skjorte hele veien, men det var på grensen i den strie, kalde vinden. Et godt stykke oppe i fjellet, deler stien seg. Vi tok alternativ 1 på vei opp. Fin sti å gå på helt opp. På toppen blåste det skikkelig kaldt, så vi tok bare noen bilder før vi valgte å gå alternativ 2 ned igjen. Stoppet ved et lite vann litt nedenfor toppen og spiste nisten vår før vi gikk ned.
Idyllisk lunchplass
Vil si at alternativ 1 er det beste valget, men vi fikk en fin, lang rundløype den dagen. Vel nede ved bilen vasket vi oss i elven før vi kjørte videre for å ta neste topp.