Vardane (26.06.2019)

Ascents Vardane (776m) 26.06.2019
Visits of other PBEs Mauseid p-plass (50m) 26.06.2019
De to vardane med utsikt sørover
Etter Frostatinden tidligere på dagen hadde vi mer krefter igjen og vi så at tåken hadde lettet nesten helt på Vardane. På grunn v usikkerhet ang parkering med bobil på nordsiden (Molvær), valgte vi å gå fra Mauseid. Kjørte Rv 61 i retning fergeleiet Sulesund / Hareid til vi kom gjennom tunellen og tok av ved skilt merket Eikrem og parkerte på p-plassen rett ved veien, merket P- Stadion.
Deler av den store parkeringen på Mauseid
Fulgte Stikk-ut skilt og skilt til Vardane fra parkeringen

Fulgte først en grusvei og så skiløype oppover. Vi tok av på sti i et kryss, men angret å det, da der var vått. Fulgte den grusa skiløypa ned igjen. Kom først opp til en hytte og så til Rollonhytta. Videre på god merket sti med planker over de våte partiene og så rett opp til Vardene på helt tørr sti. På veien opp skremte han som gikk rett før oss tre hjortedyr, som løp bortover mot Rundehornet.
Rollonhytta
Tre hjorter som løp bortover mot Rundehornet da vi kom

Da vi kom opp på toppen lettet tåken så mye at vi fikk flott 360 graders utsikt. Nydelig plass dette!!! I helt klarvær kan man se mye mer. På toppen av den ene varden er der en skive der fjelltoppene man kan se, er avmerket.
Hadde en god pause her i le av varden, men varmt var det ikke. Gikk ned igjen samme vei, men fulgte da den gruslagte skiløypa hele veien fra Rollonhytta og ned.