Sørøst for Bjørnkollen (28.10.2018)

Ascents Bjønnestillinga (640m) 28.10.2018 10:10
Sørøst for Bjørnkollen (632m) 28.10.2018 10:10
Visits of other PBEs Lunnaas (560m) 28.10.2018 10:10
Liers høyeste
Sissel og jeg hadde snakket om å ta denne toppen i år, men nå var det nesten for sent, men bare nesten. Vi hadde hatt gjester lørdagskvelden, det ble sent, men heldigvis hadde vi skrudd klokken så vi fikk en time ekstra til å sove. Plukket opp Sissel i Siljan kl. åtte og kjørte til Vikersund. Tok av mot Sylling og tok så av mot Breilia turområde. Fulgte Breiliavegen opp til parkeringen ved bommen. (På veien er det to bommer. Den ene tar kort og koster kr 50,-, den andre koster kr 25,- og du må betale i kontanter. ) I minus 4 gikk vi innover grusveien og så over på blåmerket sti i retning Breilia. Veldig fint å gå her nå, da det var frosset på alle myrene og stien var tørr og fin. Mellom Gørrpyttvannet og Tretjerna går det en sti sørover til Lunnaas hytte. (Dobbel blåmerking på et tre viser hvor stien tar av). Stien er ikke merket, men lett å følge.
Lunnaas
Skrev oss i hytteboken på Lunnaas, spiste litt og gikk videre på sti til venstre for hytta.
Bjørnestillinga
Gikk over Bomlekollane, opp på Bjørnestilla og videre opp på toppen av Liers høyeste punkt. Overraskende åpent og fint på toppen. God rast med kaffe og niste før vi tok GPS-kurs mot dammen i sørenden av Store Nykjua vannet. Kom ned litt sør for dammen.
Rast på toppen
Fulgte så grusveien (Nykjaveien) nordover på venstre side av vannet og til nordenden av Åsvanna. Der går det en fin rødmerket sti, rett frem over kollen og opp til Svartjern. Rødmerkingen er gammel og vi så ikke rødmerkingen før litt oppe i lia.
Fin sti fra Åsvanna til Svartjern
Oppe ved vannet fulgte vi stien som går langs Svartjernvannet inn til enden av vannet, der grusveien starter. Stien langs vannet er solid og god å følge, men den går i svinger og over røtter og rundt steiner. Fulgte denne grusveien helt tilbake til bilen. Denne turen går i et område med utrolig mange fine røtter og gamle trær. Her kan du finne likheter med både troll, hekser, apekatter og fugler. Vi så også en orrfugl, flere fuglekonger og et ekorn.
Svartjern
Her kommer trollet
Fin rot med blomsterlav inni. Ser nesten ut som en fugl