Rasletindene - dag 2 av miniweekend (22.08.2015)

Ascents Rasletinden (2,105m) 22.08.2015
Øystre Rasletinden (2,010m) 22.08.2015
Visits of other PBEs Flye 1389 (1,389m) 22.08.2015
Rasletinden T-merket rute (1,390m) 22.08.2015
Frokost på Bygdin
Våknet tidlig av naboens bikkje, som var blitt forlatt på utsiden av teltet og bjeffet i 1,5 t før han klarte å slite seg og forsvant. Ja, ja været var fint og vi var klar for tur til Rasletindene. På vei opp til området, fant vi en fantastisk brosjyre på en kafe. Et magsin utgitt av DNT Valdres og med kommunetoppjakten i Valdres 2015 som tittel. Takk til bla. Ole-Petter og Morten! Flott brosjyre!
Ut fra denne brosjyren bestemte vi oss for å ta Rasletindene fra den nymerkede stien (fra 2014), som starter fra vandrehjemmet på toppen av Flya, dvs. der er ikke noe vandrehjem lengre, det er nedlagt. Fulgte denne godt vardede stien over Østre Rasletinden til Rasletinden. Hadde god pause på Rasletinden, men så kom tåka og vi - les Liv liker ikke tåke på fjellet, selv med GPS, så vi ruslet ned igjen. På vei ned traff vi mange på vei opp. Noen få snøfenner, men snøen bar fint!
Mat på toppen av Rasletinden 2105 moh
Austre Rasletinden
Vi hadde i grunne bestemt oss for å gå to lave, korte topper nede ved Hønefossområdet neste dag, men hadde ikke lyst til å forlate dette flotte området og det fine været, så vi vasket oss i elven igjen og kjørte Jotunheimsveien mot Skåbu. Under veis fant vi ut at der ligger jo Nørdre Langsua i enden av ene vannet. Liv hadde med seg Otto sin beskrivelse og vi tenkte OK, kanskje vi tar den i morgen? Kjørte inn til verdens mest idylliske overnattingsplass i enden av demningen ved Øyvassosen. Koset oss med boksemat og solnedgang ved demningen der inne!