Rudsvellhøgda (29.09.2023)

Characteristic Trip by foot
Ascents Rudsvellhøgda (512m) 29.09.2023 11:25

Kjørte til Mo og litt nordover til Tjernsligrenda. Parkerte der en privat skogsbilvei tar av nordover. Gikk veien ca. 1 km til der stien til Rudssetra tar av, men der fikk jeg meg en overraskelse. En fyr i gravemaskin hadde lagd en brei trasé, og det var forferdelig klinete. Jeg valgte å gå ved siden av traseen først, men det var kronglete og tidvis helt vanvittig mye hjortelusfluer. Jeg ble rett og slett pepret og fikk nesten noia. Heldigvis gikk traseen i en annen retning etter nok en kilometer, og det ble vanlig sti og færre hjortelusfluer. Eneste måten å ta dem på, er å røske dem løs fra hud og klær og knuse dem mellom fingrene. Kasse på toppen, og null utsikt. Jeg ville ikke gå samme vei tilbake, men fortsatte over høgda og sørover til jeg kom inn på en annen sti. Litt tett skog og myrete innimellom, men mer vind og færre fluer. Tok igjen en fuglejeger da jeg kom ned på skogsbilveien og slo av en prat. Han hadde ikke sett fugl mens jeg skremte opp både røy og tiur :-) Fulgte vei, sti og vei tilbake til bilen og prøvde å kvitte meg med sinnsykt mange fluer før jeg kjørte videre. De var overalt i klærne.

Det var en gang en sti...: