Dugurdsknappen og Digerhøa (22.01.2023)

Ascents Digerhøa (1,254m) 22.01.2023
Dugurdsknappen (1,063m) 22.01.2023

Bestemte meg for ny tur inn i samme område som i går siden jeg da visste hvordan snøforholdene er. I dag var det +3 grader ved start mot -11 i går selv om jeg var tidligere ute, men været var det samme; skyfri himmel. Det ble imidlertid kaldere i løpet av turen. Gikk på ski inn Leverdalsveien og lot skoa gnage. Fra sommerparkeringen ved veis ende gikk jeg nordøst til ca. 900 moh. der jeg parkerte ski og sko ved en diger stein. Fortsatte til fots i andre sko. Gikk ganske direkte mot Dugurdsknappen og måtte litt øst for å finne farbar vei opp, men det var nesten ikke snø i bratthenget. Sola kom akkurat over Trollhøtta da jeg nådde toppen. Høy og smal varde her og flott utsikt. Gikk videre til Digerhøa og fulgte 1000 moh. koten over dalen. Lett herfra til topps i nesten snøfritt terreng. Liten og uryddig varde på toppen. Gikk i mine egne spor tilbake.

Dugurdsknappen fra nord, gikk opp lengst til venstre: