Brattskarven to topper (21.01.2023)

Ascents Brattskarven (1,196m) 21.01.2023
Øst for Brattskarven (1,249m) 21.01.2023

Kjørte til Nerskogen i dag og svingte inn Leverdalsveien. Kom ikke lengre enn drøyt 500 meter til elva der det var mulig å parkere før siste gård. Fulgte den ubrøyta seterveien til Vollsetra og valgte å gå til fots med tursko med skia på sekken da hælene fortsatt har store blemmer fra skiskoa. Det var da heller ikke særlig skiføre med mye grus, og scooterspor som hadde høvlet opp enda mer grus. På Vollsetra tok jeg på skia og fikk brukt de delvis halvannen kilometer før jeg nådde snaufjellet, og det var helt slutt på skiføret. Valgte å ta skia på sekken igjen og byttet sko, men sett i ettertid kunne jeg satt fra meg skia her da det ikke var i nærheten av å være skiføre på fjellet. Et tynt snølag bare overalt, eller bart, samt fokkpartier som jeg stort sett gikk oppå. Fulgte ryggen med mye opp og ned til Brattskarven. Flott utsikt og litt uryddig varde. Det gikk radig over til Øst for Brattskarven selv om jeg måtte omgå en del skrenter. Satte fra meg skia ved vannet i dalbunnen og gikk lett opp på toppen til fots. Fin varde her og like fin utsikt, men mye mer vind.
Valgte å gå vestsiden av Sætertjønna pga. mulig rasfare i østskråningen der stien går, og kom etter hvert inn på mine egne fotspor da jeg gikk oppover igjen for ikke å forstyrre en reinsdyrflokk som beitet eller lå. Veldig mye spor etter reinsdyr overalt. Tok på skia igjen da jeg kom ned i skogen, men skummelt å kjøre ned da det gikk rett i steiner under snøen. Det ble også rikelig med nye riper i skia på veien tilbake igjen og mye lugging i grusen. Flott dag i Trollheimens utkant :-)