Gamlevollåsen og Kneppåsen (18.12.2022)

Ascents Gamlevollåsen (844m) 18.12.2022
Kneppåsen (757m) 18.12.2022
Rullbekkliåsen (842m) 18.12.2022
På tur sørover Østerdalen tok jeg en avstikker til Rendalen fra Hanestad. Startet med Gamlevollåsen på Hanestadkjølen. Parkerte ved avkjøringa til Harrsjøvollen og fulgte bomveien med bilspor et stykke før jeg tok av i snøen til Rullbekkliåsen. Litt forvirrende med de ulike høydeangivelsene på Norgeskart og Peakbook, så like greit å gå på begge toppene her. For øvrig lite snø, og pudder til bunns, og dermed dårlig skiføre. Helt greit til fots. Utrolig flott skog i dag med assosiasjoner til Kittelsen innimellom. Rendalssølen dukket opp i det fjerne blant trærne flere steder. Utsikt fra Rullbekkliåsen, men ikke fra Gamlevollåsen. Små varder på begge toppene. Gikk korteste rute til bilveien ned igjen og fulgte veien tilbake.
Rullbekkliåsen:
Gamlevollåsen:
Kneppåsen:
Parkerte på Fleskodden ved Storsjøen og fulgte skogsbilveier i sikksakk langt oppigjennom. Det var bilspor helt til 650 moh. der Moraløypa var kjørt opp med skispor videre mot Koppang. Det var et tynt snølag ved vannet, men ble mer og mer oppover, og enda mer i høyden her enn på Hanestadkjølen. Heldigvis ble det bare en kilometer med vassing da det var tyngre snø her. Vanvittig fin skog siste biten opp, men det blåste så jeg følte jeg var i en snøballkrig da det datt ned store snøbiter fra trærne i vindkastene. Ingen utsikt fra toppen, men flott utsikt til Sølen flere steder. Liten varde på toppen.