Gullsiberget, Sjåvidthøgda, Langåsen og Storåsen (25.11.2022)

Ascents Gullsiberget (537m) 25.11.2022
Langåsen (516m) 25.11.2022
Sjåvidthøgda (502m) 25.11.2022
Storåsen (291m) 25.11.2022
Mild og fin dag i Trøndelag, men kraftig vind.
Gullsiberget: Kjørte til Klæbu og Solemstrøa der jeg parkerte hvor skogsbilveien begynner fra boligfeltet. Fulgte traktorvei og umerket fin sti helt til toppen. Frosne myrer og mye kjøving. Bra utsikt fra ytterkantene av topplatået. Mange skilt underveis, inkludert på toppen.
Sjåvidthøgda: Parkerte på en usannsynlig stor p-plass midt i skogen langt fra folk og fe (men skiløypeområde) mellom Jonsvatnet og Draksten. Fulgte sti først, deretter opp en bratt og kronglete skråning tettpakket med stup og is. Gikk att og fram i bunnen av stupene før jeg fant en farbar vei opp. Videre til toppen lettgått, men null utsikt fra toppunktet og mye trenedfall.

Langåsen: Lot bilen stå der den stod og gikk Krokåsveien innover mot Langåsen. Valgte å gå rett mot toppen fra nord, men det var dumt. Samme utfordringen her som på Sjåvidthøgda med stup og is. Måtte gå langt mot vest før jeg kom meg opp. Mange installasjoner på toppen og fin utsikt. Hadde egentlig tenkt å gå en runde, men valgte samme vei tilbake da det var tryggest med tanke på faren for å skli på isen og deise utfor et stup og bli liggende.

Storåsen: Begge traktorveiene ved toppen er sperret med steiner og stokker, og jeg parkerte derfor på en veilomme mellom dem. Fulgte den vestlige traktorveien til endes, og derfra var det bare en bratt skråning opp. Mye hogst ga flott utsikt nordover. Ingen toppmarkering.