Store Valefjell Kragerø og Førheinutane Nissedal (30.07.2014)

Ascents Førheinutane Sørøstskråning (1,040m) 30.07.2014
Store Valefjell (329m) 30.07.2014

KRAGERØ – VALSFJELL 329 MOH.
Kom fra Elverum og startet litt over kl. 10 med å sykle fra Kurland (parkerte på en stor lomme ved veien akkurat på kommunegrensa) og inn til Hyttevatn. 4,3 km dit. Fin sti derfra i et ellers kronglete terreng med mye gress og lyng. Langs et vann og inn en liten dal, og da tok jeg opp lia noen hundre meter opp til toppen. Veldig bratt siste skråningen, hang nærmest i trær og busker og dro meg opp. Stor fin varde med kasse og turbok. Ingen utsikt, måtte litt vekk fra toppen og ut på skrentene for å se litt mer. Stort sett bare skog og vann. Gikk samme vei tilbake. 2,6 km etter stien. Totalt 13,3 km og litt over to timer på tur.

NISSEDAL – FØRHEINUTENE, SØRØST FOR, 1040 MOH
Kom fra Kragerøs høyeste og kjørte fra Treungen langs Nisser til Hægfjell. 13 km bomvei som var så å si sammenhengende vaskebrett. Kjørte stort sett på feil side av veien. Veien sluttet i en liten demning i elva, og parkeringa var på sva, men jeg lurte meg inn i en liten lomme i skogen. Fulgte grusvei på andre siden av elva parallelt med Hægfjell ca. 2 km innover. Der fant jeg en utydelig sti innover dalen, krysset først en liten elv med liten vannføring. Etter ca. 1 km mistet jeg stien i noen myrer og gikk ned til elva og krysset den lett på noen steiner. Lite vann her og. Så opp lia gjennom skogen med mye lyng og kjerr med myr innimellom. Tunggått terreng. Etter hvert over tregrensa og litt opp og ned før jeg tok ryggen direkte opp mot toppen. Fine sva. Blåste bra oppå ryggen, men da forsvant insektene. Over en liten fortopp og bort til toppen med stor fin varde, 1048 moh. Men selve kommunepunktet ligger litt nedenfor toppen markert med et par-tre steiner og en bolt i fjellet. Flott utsikt i alle retninger. Ned igjen gikk jeg en litt annen vei, men kom innpå den samme stien og veien tilbake. 15 km, 3 1/2 time.