Kvitegga og Kvanngrønibba (22.07.2014)

Ascents Kvanngrønibba (1,496m) 22.07.2014
Kvitegga (1,700m) 22.07.2014
Kom fra overnatting på Pollfoss og kjørte til grendehuset på Trongstad. Parkerte ved elva der. Det var skiltet traktorveien innover Kjellstaddalen, og jeg fulgte veien til den første setra etter 3,4 km. Der stod det nytt skilt til Kvitegga forbi seterhuset og opp mot elva. Jeg bomma litt på stien i lyngen og blant dyretråkk og kom litt for langt øst. Men fant igjen stien etter å ha krysset elva. Det var veldig bratt oppover og varmt, 28 grader ved start, men fin sti. Vel oppe på fjellet og gjennom det siste bjørkekrattet forsvant både sti og merking og jeg gikk opp mot ryggen. Vel oppe på ryggen gikk jeg opp til Kvanngrønibba, litt ned igjen, litt opp igjen, litt ned og så opp mot en smalere rygg. Veldig lettgått stein. Så litt ned igjen over en liten bre, og deretter rett opp til venstre for brekuppelen på toppen. Kjempeutsikt fra toppen. Breen hadde kalvet utover mot Norangsdalen. Gikk ned igjen til trig.masta og varden og satt der i en halvtime. Samme vei ned igjen.