Napuren Fyresdal og Kvannfjølli Tokke (17.07.2014)

Ascents Kvannfjølli (1,537m) 17.07.2014
Napuren (1,284m) 17.07.2014
FYRESDAL – NAPUREN 1284 MOH.
Kjørte til Dalen og opp lia til Hallbjørnsekken skisenter og videre et par km. Der var det parkeringsplass i svingen mellom elva og veien. Bomma litt på stien i starten, men etter et par hundre meter kom jeg innpå den. Den var umerket, og mer av sauetråkk høyere opp. Gikk opp til høyre for elva til Kuskardet. Mellom vannene tok jeg strake veien opp lia og fant en grei rute. Etter nøyaktig en time stod jeg på toppen. Det var mye regnvær å se rundt, og ikke så vid utsikt. Tok samme vei ned igjen, men litt lengre unna elva på returen. Det begynte å regne nede på flata igjen, og jeg rakk å bli ganske bløt før jeg var tilbake i bilen. 6,6 km, 1 time 52 min.
TOKKE – KVANNEFJELLET 1537 MOH.
Kjørte smal grusvei innover Byrtedalen, men i god stand. Kjørte inn til Bruestøyl der veien delte seg og gikk over elva videre innover. Valgte å snu og parkere på kanten av veien noen hundre meter tilbake. Derfra tok jeg sykkelen inn til Krokstøylen. Det kan jeg være glad for at jeg gjorde, for da jeg kom tilbake var veien stengt med bom ved elva der jeg snudde. Det var 3,6 km på sykkel til innerste setra. Ifølge GPS´n gikk stien i utkanten av setervangen, men det var nok den gamle stien. Det ble tråkking i vått terreng langs strømgjerde til jeg etter hvert kom innpå noe tråkk og fulgte det til Hommestøylane, og etter å ha krysset bekken der, kom jeg på T-stien som tydeligvis var lagt om via Tangen, den innerste hytta. Kom en skikkelig regnskur, og jeg endte opp med å gå i regntøy hele turen selv om det var en time med sol også. Stien var litt utydelig noen steder innover dalen, men fant alltid tilbake til T´ene. Innerst i Byrtedalen måtte jeg krysse Byrteåi, og jeg valgte å hoppe uti med vann til halvveis opp på leggen i joggeskoa. Var uansett gjennombløt fra før, og det var varmt i været. Fulgte stien til ca. 1200 moh. Der skar jeg rett opp skråningen retning toppen. Da kom det en ny regnskur. Innen jeg nådde toppen dukket sola fram. Mye tunge skyer rundt, og regnbue i øst. Kald vind, så det ble ingen pause på toppen. Ned igjen samme vei, og mer regn. Totalt 26,5 km (sykkel 7,2 km), 4 timer 45 min, ca. 800 høydemetre.