Innebergsalen Aura og Ramndalshaug på Smøla (24.08.2013)

Ascents Innerbergsalen (907m) 24.08.2013
Ramndalshaugen (69m) 24.08.2013
AURE – STABBEN 908 MOH.
Jeg svingte av mot Solheim og kjørte langsetter Innerbergssalen nede ved fjorden. Etter siste gård ble veien smalere og dårligere, og der parkerte jeg i en grushaug. Gikk videre 1,3 km på veien og telte strømstolper til jeg kom til nr. 29. Der skulle det begynne en sti, og det gjorde det. Et lite treskilt på et tre merket Innerbergsalen. Stien var godt rødmerket og godt tråkket til, skikkelig bush med lyng først, og så mer gress. Og bratt oppover. Plutselig var det helt åpent og myrete, og da svingte stien 90 grader opp mot toppen, og det var slutt på trærne. Men stien forsvant etter et par rødmerkinger. Jeg tråkket i lyng og ujevnt terreng og valgt steinrøysene lengre opp. Bratt og løst. Siste biten til topps var fastere steinrøys, og plutselig var toppen der med kjempevarde. Fantastisk utsikt. Var gjennomvåt av svette. Durte ned igjen samme vei, og det gikk fortere. Børstet av et par flått samt en som snek seg under vanten og bet meg oppå hånda. 8 km totalt, 1 time 25 min opp, og 1 time 10 min ned. Ca. 850 høydemetre.
SMØLA – RAMNDALSHAUG 70 MOH.
Tok sykkelen på ferja, og syklet fra Edøya til Kuli og inn forbi gården og over et gressjorde. Der satte jeg igjen sykkelen og gikk videre langs et nytt jorde og over lyng og myr. Prøvde inn i skogen litt og et forsøk på å ta av opp i høyden, men det var bare dumt. Forferdelig terreng med kjemperøsslyng og sva med småstup og kløfter overalt. Valgte å gå forbi plassen Breivik som var veldig forfallen og tok sikte på skrå mot toppen da jeg så den. Det var også dumt, masse opp og ned i kløfter og skar. Men kom meg til topps. Flott utsikt i alle retninger. Gikk rett ned til stranda og forbi gården igjen og fulgte traktorveien til jordet. Så sykkel tilbake og rakk ferja med 15 min. 12.6 km, 90 min totalt.