Harøyburet Sandøy og Vardane Sula (16.08.2013)

Ascents Harøyburet (156m) 16.08.2013
Vardane (776m) 16.08.2013
SANDØY – HARØYBURET 156 MOH.
Tok ferje fra Dryna over til Harøya og måtte rygge om bord for å komme rett vei i land ;-) Hadde lest en bra beskrivelse på forhånd og durte i vei for å ha god tid til returferja. Kjørte rett vestover 1,6 km og svingte inn en smal vei dekket av grantrealle. Etter et par hundre meter endte veien i en stor plass, og da så jeg toppen. Fin sti opp, litt over 500 meter og 10 min tok det. Flott utsikt i alle retninger, men veldig mørke skyer sørvestover. Ned igjen samme vei.
SULA – VARDANE 776 MOH.
Surra litt før jeg fant parkeringen jeg hadde tenkt ved avkjøring til Eikrem øst for toppen, og ved fv. 61 til Sulesund. Der startet merket grusvei oppover lia. Jeg begynte å løpe etter et par hundre meter og løp stort sett hele veien. Det var grusvei helt opp til «Rollonhytta», derfra klinete og våt sti videre helt opp til øverste partiet der det var tørt gress. Nådde toppen etter 1 time 3 min, 6 km. Flott utsikt i alle retninger her også, og noen mørke skyer i sør og regn nordover. Men ikke noe nedbør mens jeg løp. Ned igjen brukte jeg 46 min.