Lauparen og Frostadtinden (15.08.2013)

Ascents Frostadtinden (807m) 15.08.2013
Frostadvarden (801m) 15.08.2013
Lauparen (1,434m) 15.08.2013
ØRSKOG – LAUPAREN 1434 MOH.
Kjørte inn til Grytlisetra. Fulgte fin sti innover skiltet med Lauparen 3 t fra setra. Det var gjørmete og myrete i starten, men ble bedre innover og oppover. Tok innpå en fyr som jeg første gang så like før han var oppe på bandet. Da vi var kommet ganske nære toppen, gikk han feil og tok ut til venstre og endte på ryggen som var stupbratt. Jeg fulgte bare etter uten å se ordentlig, og vi gikk sammen tilbake og fant rette veien opp. Bla. en passasje med gjerde støpt i fjellsiden noen meter. Fikk fyren til å ta noen bilder og pratet litt med ham. Brukte 2 timer 14 min opp, og 1 time 55 min ned. 14,6 km og 1100 høydemetre.
SKODJE – FROSTATINDEN 807 MOH.
Kom fra Ørskog og parkerte på en stor plass ved veien der den svinger ned mot Fiksdalen. Fulgte sti merket med skiltet Frostatinden. Det var fin sti hele veien, litt myrete i starten bare. Kom først til 801 moh., deretter 807 moh. Satt en liten stund før jeg fortsatte rett nordover ned skråningen. Skulle være en sti der, men jeg gikk nok av den og durte bare ned mot vannet og en hytte jeg så der. Ganske greit terreng, litt vått bare. Kom innpå stien igjen og fulgte den tilbake, veldig vått og en del gjørme.
9 km totalt, 1t 10 min opp, og 1 time tilbake.