Besselvassheia og Mørkdalstuva (28.04.2013)

Ascents Besselvassheia (76m) 28.04.2013
Mørkdalstuva (345m) 28.04.2013
Frøya:
Parkerte ved innkjøringa til Stutvassdalen og gikk traktorveien innover til Grasdalsvannet. Derfra var det merka sti, men jeg misset den på beitemarka og durte innover heia der det så tørrest ut. Fikk øye på varden på det jeg trodde var toppen ganske tidlig, og det viste seg å være rett jo nærmere jeg kom. Klarte å holde meg tørrskodd helt til jeg kom innpå stien igjen, et par hundre meter før toppen. Bra vind på toppen, og vid utsikt. Tilbake fulgte jeg den merka stien som gikk over Klumpan, og da ble jeg i hvert fall gjennombløt på føttene. Brukte 2 timer tur-retur, ca. 7 km.
Hitra:
Kom fra Frøya og kjørte til Kvenvær og videre mot Svankilen/hestesenter. Parkerte på en veilomme etter ca. 1 km og gikk til fots derfra. Fulgte veien innover til Storli, og derfra først traktorvei, så ATV-spor innover myrene mot toppen. Det var skikkelig bløtt. Innerst i dalen gikk jeg bare rett på opp lia og kom ganske fort på snaufjellet. Kom litt langt øst, men fikk øye på varden på toppen og dirigerte kursen. Kraftig vind på toppen her også, men fin utsikt mot fastlandet og utover havet. Gikk så å si nøyaktig samme vei tilbake. 5 timer 20 min, 22 km